شرکت اپل باتری و خودرو برقی منحصر به فرد میسازد
موضوع تولید و فروش خودرو الکتریکی روز به روز جدیتر و گستردهتر میشود. تولید و فروش خودرو های برقی از چند ده هزار عدد در سال ۲۰۱۰ به ۷/۵ میلیون عدد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت. یعنی ۱/۵ درصد از فروش کل خودرو !
احتمالا تا سال ۲۰۳۰ این میزان بیش از ۳۰٪ نیز خواهد رسید و هیچ جای شکی باقی نمانده که آینده وسایل نقلیه جهان در اختیار خودروهای برقی است . البته واضح است موضوع باتری ها نقشی تعیین کننده در این صنعت دارد.
اپل از اعلام رسمی برنامهها و محصولات آیندهاش خودداری میکند، اما منابع نزدیک به این شرکت اطلاعاتی به رسانهها انتقال دادهاند که در استراتژی جدید آن یک طراحی باتری نوآورانه وجود دارد که هزینه باتری را کاهش میدهد و دامنه حرکت خودروها را افزایش میدهد.
طراحی باتری اپل
ظاهرا اپل قصد دارد از یک طراحی منحصر به فرد “تک سلولی” استفاده کند. این طراحی :
- سلولهای جداگانه باتری را حجیم میکند.
- و فضای بسته باتری را با از بین بردن کیسهها و ماژولهایی که مواد باتری را نگه می دارند ، آزاد می کند.
طراحی باتری اپل به این شکل است که می توان مواد فعال بیشتری را در داخل باتری جایگذاری کرد . به طور بالقوه مسافت طی شدهی بیشتری به خودرو می دهد. به گفته منابع آگاه، اپل در حال بررسی شیمی باتری LFP یا همان باتری “لیتیوم-آهن-فسفات” است . ذاتاً احتمال گرم شدن آن کمتر است و در نتیجه از سایر باتری های لیتیوم یون ایمنتر است.
این طور که از گزارش ها برمی آید اپل درزمینه باتری و خودرو الکتریکی درحال توسعه و ایجاد فناوری منحصر به فرد است . همانند تولیدات الکترونیکی معروف خودش!
تحقیق، توسعه، تولید و ایجاد زنجیره تامین جهانی در رقابت با شرکتهای مطرح در این صنعت، سرمایهگذاری بزرگی میطلبد . اما شرکت اپل به دلیل منابع مالی فراوان خود میتواند این کار را به راحتی انجام دهد.
منبع: www.reuters.com