CATL از نسل اول باتری‌های سدیم یون رونمایی کرد

CATL از نسل اول باتری‌های سدیم یون رونمایی کرد

بزرگترین تولید کننده باتری در کشور چین یک شرکت چینی به نام CATL می‌باشد و به تازگی اولین نسل از باتری‌های یون-سدیم را معرفی کرد. باتری‌های یون سدیم دارای کارکرد مشابهی نسبت به باتری‌های لیتیوم یون دارند. در باتری‌های سدیم یون، یون‌های سدیم بین کاتد و آند جابه جا می‌شوند . تفاوت این نسل از باتری‌ها با باتری‌های لیتیوم یون، در رابطه با ثبات ساختاری و خواص جنبشی مواد است.

مقایسه باتری سدیم یون شرکت CATL و باتری LFP
مقایسه باتری سدیم یون شرکت CATL و باتری LFP

چگالی انرژی کم باتری‌های سدیم یون باعث کاهش علاقه نسبت به این نسل از باتری‌ها شده است . اما با توجه به تحقیقات انجام شده در این حوزه، احتمال دارد این علاقه مندی با برطرف شدن چالش‌ها افزایش یابد که شرکت CATL سال‌هاست که تحقیقات خود را به آن اختصاص داده است.

شرکت CATL مواد تشکیل دهنده‌ی کاتد را با موادی موسوم به مواد “سفید متخلخل” با ظرفیت ویژه بالا جایگزین کرده . این عمل باعث برطرف شدن مشکل اساسی کاهش سریع ظرفیت در چرخه‌ی شارژ و دشارژ شده است. این شرکت مواد تشکیل دهنده آند را با نوعی کربن سخت که دارای ساختار متخلخل و منحصر به فرد می‌باشد، ایجاد کرده که باعث ذخیره سازی بهتر و افزایش سرعت حرکت یون های سدیم شده و  عملکرد قابل ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشته است.

پک باتری طراحی شده توسط شرکت CATL
پک باتری طراحی شده توسط شرکت CATL

انتظار می‌رود نسل اول سلول‌های سدیم یون دارای چگالی انرژی مناسب، قابلیت شارژ سریع و به ویژه عملکرد قوی در دماهای پایین باشد.

ویژگی‌های باتری شرکتCATL
  • چگالی انرژی تا 160 وات بر کیلوگرم. (هدف برای نسل دوم 200 وات بر کیلوگرم باشد)
  • شارژ سریع تا 80٪ SOC در 15 دقیقه در دمای اتاق
  • پایداری حرارتی عالی
  • عملکرد عالی در دمای پایین: در 20- درجه سانتی گراد ، ظرفیت باتری سدیم یون بیش از 90% می‌باشد

در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یون LFP ، باتری یون سدیم حاوی کبالت یا نیکل نیست و انتظار می رود که در مقیاس مشابه مقرون به صرفه باشد. باتری یون سدیم در حال حاضر چگالی انرژی کمتری نسبت به لیتیم یون دارد .  براساس گزارش های رسانه های چینی سلولهای یون سدیم باید از 77 دلار به ازای هر کیلووات ساعت در مقیاس کوچک شروع به کار کنند و در مقیاس های بزرگتر به ازای هر کیلووات ساعت 47 تا 31 دلار کاهش می‎ابد.

شرکتCATL یک راه حل برای پک‌های باتری هیبریدی نوعAB با دو نوع سلول متفاوت پیشنهاد کرده است. در این نوع از پک‌ها از دو نوع باتری لیتیوم یون و سدیم یون استفاده شده است که کمک سیستم هوشمندBMS با توجه به نیاز می‌تواند از عملکرد سدیم یون در دماهای پایین تر یا چگالی انرژی بالا استفاده کند.

استفاده از سیستم BMS در پک نوع AB جهت بهینه سازی استفاده از باتری‌های مختلف در پک نهایی باتری
استفاده از سیستم BMS در پک نوع AB جهت بهینه سازی استفاده از باتری‌های مختلف در پک نهایی باتری

CATL استقرار صنعتی خود را آغاز کرده است و تا سال 2023 باید به مقیاس تولیدی قابل قبولی برسد. این شرکت از شرکای خود برای حمایت از توسعه باتری‌های سدیم یون دعوت به همکاری می کند. تولید باتری‌های سدیم یون با تجهیزات و فرآیندهای تولید باتری لیتیوم یون کاملاً امکان پذیر بوده و خطوط تولید را می‌توان به سرعت تغییر داد تا به ظرفیت تولید بالایی دست یافت.

پک باتری نهایی طراحی شده توسط شرکت CATL
پک باتری نهایی طراحی شده توسط شرکت CATL

منبع: CATL Unveils First-Generation Sodium-Ion Battery

تاریخ انتشار: مرداد 1400

 

محمد علی سالمی

دانشجوی برق-گرایش مخابرات- طراح مدارات آنالوگ الکترونیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
رفتن به نوار ابزار