برد محافظ باتری‌های لیتیوم یون

برد محافظ باتری‌های لیتیوم یون

مقدمه:

در این مقاله قصد داریم که به برد محافظ باتری‌های لیتیوم یون (و لیتیوم پلیمر) بپردازیم. این بردها نقش بسیار مهمی در ایمنی و عملکرد نهایی باتری داشته و در صورتی که به آن‌ها توجه نشود، مشکلات بسیاری برای مصرف کننده ایجاد می‌شود. در این مقاله ابتدا به ماهیت این بردها پرداخته می‌شود.  و سپس امکانات یک برد محافظ مناسب، بررسی خواهد شد .  بعد از آن پارامترهایی که در برد محافظ مطرح شده‌اند را بررسی می‌کنیم. این مقاله برای افرادی که از باتری‌های قابل شارژ بر پایه‌ی لیتیوم استفاده می‌کنند، مناسب است. نکته‌ی مهم اینکه برخی از ویژگی‌های ذکر شده برای این برد ، با ویژگی‌های مدارات مانیتورینگ (BMS) یکسان است.

یک نمونه از برد های محافظ
یک نمونه از برد های محافظ- برد محافظ شش سل

برد محافظ چیست:

 یک نوع برد که باتری‌های لیتیوم یون (و باتری‌های لیتیوم پلیمر) را از اتفاقات زیر محافظت می‌کند. مانند :

  1. اضافه ولتاژ در هنگام شارژ
  2. کاهش ولتاژ در هنگام دشارژ
  3. اتصال کوتاه
  4. افزایش دما
تغییرات ولتاژ

در باتری‌های لیتیوم یون، ولتاژ شارژ (معمولا 4.2 ولت) و ولتاژ دشارژ (معمولا 2.5 ولت) بسیار مورد اهمیت است و هرگز نباید سل هر باتری، از محدوده‌ی مجاز خارج شود که برد محافظ باید این کار را برای هر سل از پک باتری انجام دهد. (برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله‌ی آموزشی “نحوه شارژ و دشارژ باتری‌های لیتیوم یون” مراجعه شود)

اتصال کوتاه

اتصال کوتاه در باتری‌های لیتیوم یون یک اتفاق مضر است و حتی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد. برد‌های محافظ معمول در بازار این اتفاق را پیش‌بینی می‌کنند و از بروز آن جلوگیری می‌کنند. اتصال کوتاه باتری‌های لیتیوم یون موجب عبور جریان بسیار زیاد از باتری شده که این اتفاق می‌تواند ساختار داخلی باتری را از بین ببرد که بردهای محافظ در کسری از ثانیه باید از وقوع آن جلوگیری کنند.

برد محافظ 3 سل
برد محافظ 3 سل و نحوه ی اتصال آن- راهنمای اتصال بر روی برد چاپ شده است.
افزایش دما

بحث دمایی یکی دیگر از بحث‌های مهم در ساخت بردهای محافظ است که گاهی‌اوقات بردهای محافظ این ویژگی را ندارند. در هنگام شارژ و دشارژ، دمای باتری نباید بالا باشد (به خصوص در هنگام شارژ) . اگر دمای باتری بیش از حد تحمل باتری باشد احتمال تخریب ساختار داخلی و حتی انفجار آن وجود خواهد داشت. در مدارات محافظی که حفاظت دمایی در آن‌ها تعبیه شده است، می‌توان با تغییراتی، دمای قطع شدن را تغییر داد. این دما می تواند به دلیل خود باتری افزایش یافته باشد و یا حتی محیطی که باتری در آن قرار دارد، یک محیط گرم باشد.

در برخی از مدارات محافظ، حفاظت های دیگری مانند “جلوگیری از نصب اشتباه پایانه های شارژ” نیز وجود دارد که برای اطمینان بیشتر در برد محافظ قرار گرفته است . بردهای محافظ به دلیل تنوع در ساخت و ویژگی‌های مختلف، در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

نحوه ی وصل کردن برد محافظ به باتری:

برای وصل کردن برد محافظ به باتری، چند نکته ی ساده را باید در نظر بگیریم. اول این که مسیر جریان اصلی را باید از سیم‌های مناسب (قابلیت جریان بالا) استفاده کنیم. نکته‌ی دوم این است که اگر بردهای محافظ دارای سیستم بالانس باشد، سیم‌های متناسب با جریان بالانس انتخاب گردد. و نکته‌ی آخر این که برای وصل کردن برد محافظ به پک باتری، متناسب با تعداد سل باتری (مثلا 6 سل) به ترتیب از کمترین ولتاژ، سیم های ارتباطی وصل گردد . مطابق شکل زیر :

نحوه ی اتصال برد محافظ به باتری
نحوه ی اتصال برد محافظ به باتری- بر روی برد، عبارات راهنمای چاپ می شود

بردهای محافظ انواع گوناگونی دارند .  در هنگام وصل کردن ممکن است دارای کانکتور باشند و یا به کمک لحیم کاری برد محافظ به باتری وصل می‌شود.  در همه‌ی این موارد اصول کار تقریبا ثابت است. پیشنهاد می‌شود در صورتی که تا به حال این کار را انجام نداده‌اید، برای وصل کردن از افراد با تجربه کمک بگیرید. اصولا پک‌های باتری لیتیوم یون به همراه برد محافظ فروخته می‌شوند اما ممکن است در برخی موارد برد محافظ از بین رفته باشد و یا اصلا پک باتری دارای برد محافظ نباشد.

انواع اتصال بردهای محافظ
انواع اتصال بردهای محافظ- دو نوع اتصال با کانکتور و اتصال به روش لحیم کاری

امکانات یک برد محافظ:

در این بخش به ویژگی‌ها و امکانات یک برد محافظ می‌پردازیم .  از این قبیل امکانات، می‌توان به بالانسر، سیستم ارتباطی، حفاظت دمایی و سیستم تنظیم ضرایب اشاره کرد. این امکانات از ملزومات بردهای محافظ نیستند اما می‌توان در برخی از بردهای محافظ آن‌ها را یافت. همان طور که در قسمت قبل اشاره شد، قسمت حفاظت دمایی یکی از حفاظت‌های مهم برای پک باتری به حساب می‌آید اما برای پک‌های کوچک باتری، این قسمت می تواند حذف شود . در صورت نیاز و عدم وجود این قسمت، می توان آن را به مدار محافظ اضافه نمود (به صورت دستی).

بالانسر

بالانسر باتری لیتیوم یون در هنگام شارژ نقش یکسان سازی ولتاژ سل‌های پک باتری را بر عهده دارد. این نوع مدارات، به دو دسته‌ی فعال و غیر فعال تقسیم بندی می شود . معمولا در بردهای محافظ ساده، بالانسر غیر فعال قرار دارد.  در صورت استفاده از مدارات بالانسر فعال، شرکت سازنده آن را بیان می‌کند و هزینه‌ی آن‌ها نیز بیشتر است. اگر سل‌های پک باتری در یک ولتاژ قرار نداشته باشند، علاوه بر کاهش ظرفیت عملی باتری، عمر باتری نیز کاهش می‌یابد . زیرا عدم تعادل در ولتاژ سل‌های باتری، فشار زیادی به سل‌ها وارد می‌کند که منجر به کاهش عمر پک باتری خواهد شد. درصورتی که برد محافظ دارای سیستم بالانس کننده نباشد، می‌توان آن را به صورت دستی به مدار اضافه نمود.

بالانس کردن باتری ها
دو نوع بالانس در باتری ها- بالانس فعال و بالانس غیر فعال
حفاظت دمایی

در مورد سیستم حفاظت دما در قسمت قبل توضیح داده شد . در ادامه کمی بیشتر با این قسمت آشنا می‌شویم. بردهای حفاظت دمایی نقش قطع مسیر جریان را در هنگام بالا رفتن دما را دارند. این قسمت معمولا در بردهای محافظ تعبیه می‌شود . اما در صورتی که در برد محافظ این قسمت وجود نداشته باشد، می‌توان آن را به مدار افزود (در برخی از موارد این کار مشکل است). علاوه بر آن،  این قابلیت وجود دارد که دمای قطع را نیز کمی تغییر داد که در کاربردهای حساس این کار انجام می‌شود.

گرادیان گرمایی
گرادیان گرمایی در درون پک باتری و لزوم استفاده از سیستم خنک کننده و مدار حفاظت گرمایی در پک های بزرگ
سیستم ارتباطی

سیستم ارتباطی یکی از امکانات قرار داده شده در برخی از بردهای محافظ است . به عبارتی در حالت معمول از این سیستم در برد محافظ استفاده نمی‌شود.  چرا که برای مصرف کننده‌ها این قابلیت در برابر افزایش قیمت برد محافظ به صرفه نیست. سیستم ارتباطی این امکان را می‌دهد که هشدارهای لازم برای مصرف کننده با روش‌های مختلف ارسال شود . روش هایی مانند : بلوتوث، وایفای، SPI و سایر روش های ارتباطی . این قابلیت در مدارات مانیتورینگ (BMS) بسیار مهم و تقریبا غیرقابل اجتناب است . اما همان‌طور که ذکر گردید برای مدارات محافظ این قسمت قابل چشم‌پوشی می‌باشد.

سیستم تنظیم

برخی از مدارات محافظ این قابلیت را دارند که برخی از پارامترهای مطرح شده در برد محافظ را تنظیم کنند . این قابلیت در تعداد کمی از بردهای محافظ مطرح می‌شود. از این پارامترها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. تنظیم مدت زمان تشخیص اتصال کوتاه
  2. حد ولتاژ شارژ
  3. حد ولتاژ دشارژ
  4. تنظیم دمای قطع .

این قابلیت در بردهای محافظ معمولی یافت نمی‌شود اما گاهی اوقات با تغییر خازن و مقاومت‌های مربوط به این قسمت، می‌توان پارامترها را تنظیم کرد.

پارامترهای مهم در برد محافظ:

برای خرید بردهای محافظ پارامترهای گوناگونی مطرح می‌شوند .  این پارامترها به ترتیب شناخت بازار عبارت‌اند از: تعداد سل باتری، جریان برد محافظ، دمای حفاظتی، حد ولتاژ شارژ و دشارژ، جریان بالانس . سایر پارامترهای دیگر که به دلیل اهمیت کم‌تر از بیان آن‌ها خودداری می‌شود. دانستن دقیق این پارامترها، مصرف‌کننده را برای انتخاب برد محافظ برای کاربرد مورد نظر کمک می‌کند.

شناخت پارامترها

اولین نکته برای انتخاب یک برد دانستن تعداد سل باتری است . وابسته به تعداد سل به کار رفته در پک، نوع آن مشخص خواهد شد. پارامتر دیگر برای تعیین صحیح برد محافظ، جریان آن است . هر چه جریان این برد  بیشتر باشد، هزینه‌ی نیز بیشتر می‌شود. جریان برد محافظ در واقع همان جریان خارج شده از باتری است که جهت محافظت از باتری، از داخل برد محافظ رد می‌شود.

"پک

در برخی کاربردها، دمای باتری به شدت مهم بوده و مصرف کننده به هنگام انتخاب نوع مدار محافظ باید آن را نیز لحاظ کند. در برخی از بردهای محافظ، حد بالای دمای شارژ و دشارژ با یکدیگر برابر است . در صورت نیاز به تفاوت در حد بالای دمای شارژ و دشارژ، باید به این نکته توجه شود.

امروزه باتری‌های لیتیوم یون از تنوع بالایی برخورداراند.  و سل‌های به کار رفته در باتری دارای ولتاژ شارژ و دشارژ متفاوتی هستند . مانند باتری های LFP و باتری‌های ولتاژ بالا (high voltage) که ولتاژ شارژ و دشارژ آن‌ها با سایر باتری‌های معمول بازار (معمولا باتری‌های با کاتد LCO ) فرق دارد. این پارامتر در این حالت بسیار اهمیت دارد که اگر به آن دقت نشود امکان آتش سوزی وجود دارد.

پک‌های با ظرفیت بالا در هنگام بالانس شدن، زمان زیادی می‌برند و موجب هدر رفتن وقت خواهد شد . در این حالت، با افزایش جریان بالانس، مدت زمان متعادل سازی ولتاژ سل‌ها کاهش می‌یابد. سایر پارامترهای دیگر مانند پروتکل ارتباطی مدار محافظ (در صورت وجود داشتن) از اهمیت کمتری برخوردار است که متناسب با نیاز باید انتخاب گردند.

ساخت برد محافظ:

در برخی از کاربردها برد محافظ مورد نظر پیدا نخواهد شد . در این صورت نیاز است به شرکت‌های سازنده‌ سفارش داده شود. اصولا هنگامی که تعداد سل‌های باتری و یا جریان مصرفی بالا باشد برد محافظ در کشور به سختی پیدا می‌شود.

نمونه بردهای طراحی شده
نمونه بردهای طراحی شده

برخی دیگر از پارامترها مانند “هشدارهای مورد نیاز” و “پروتکل‌های ارتباطی”  در بردهای محافظ وارداتی یافت نمی‌شود . در این صورت نیز باید متناسب با نیازهای ذکر شده، برد محافظ طراحی گردد. در هنگام طراحی حتما باید به شرکت‌های مطمئن سفارش داده شود .  چرا که بردهای محافظ در صورت طراحی اشتباه خسارت‌های جانی و مالی جبران ناپذیری بر مصرف کننده تحمیل خواهد کرد.

سردبیر علمی

حسین جعفری پور- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران- رشته ی برق الکترونیک- گرایش افزاره های میکرو و نانوالکترونیک

نوشته های مشابه

15 دیدگاه

  1. سلام برد های محافظ در ایران خیلی هم خوب یافت می شود الحمدلله و و در برد های وارداتی پارامتر های خوب خیلی هم پیدا می شود به لطف خدا.

    1. سلام خدمت شما. در برخی کاربردها، بردهای محافظ را باید از چین سفارش داد.

  2. سلام خدمت آقای دکتر
    سوالی داشتم
    بعضی از چراغ های دوچرخه قطع کن دارند آیا این درایور ک قطع کن دارد همان بُرد محافظتی می باشد که کابل بهدآن متصل و همین درایور باعث شارژ باتری داخل محفظه چراغ دوچرخه می شود؟

    1. سلام خدمت شما. سازندگان وسایلی که از باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر اسفاده می کنند، موظف اند که باتری های خود را به برد محافظ مجهز کنند و یا حداقل شارژر مناسب را همراه محصول خود بدهند. به همین دلیل من احتمال می دهم که باتری دوچرخه باید به برد محافظ مجهز باشد. من منظور شما رو از درایور نفهمیدم. معمولا برد محافظ در درون باتری های کوچک جا گذاری می شود و بدون بازکردن باتری معلوم نمی شود.
      ذرایوری که شما میگید رو احتمال میدم حالت شارژر داشته باشد نه برد محافظ. البته شارژر ها خودشان قطع کن هم میتواند داشته باشد.

  3. سلام بنده سوالی داشتم و این که برای شارژ باطری با محافظ شارژ چطور باید عمل کنیم؟ مثلا برای شارژ باطری لیتیومی با مدار محافظ شارژ 20 آمپر که 3 باطری بهش وصل شده است.باید به خروجی آن ولتاژ 12 ولت وارد کنیم تا باطری ها را شارژ کند؟
    من این مدار را پیاده کردم و وقتی به خروجی P+ و P- آداپتور 12 ولت وصل می کنم باطری ها به شدت داغ می شوند و مجبور می شوم شارژ را قط کنم

    1. سلام خدمت شما. لطفا به شدت احتیاط کنید. برد محافظ فقط حفاظت از اضافه ولتاژ و کاهش ولتاژ رو بر عهده دارد و به هیچ عنوان جریان شارژ رو کنترل نمی کند. جریان باتری شما احتمالا بسیار بالاست که باتری ها داغ میشوند و اگر جریان بیش از اندازه بالا باشد، احتمال انفجار وجود دارد. برای شارژ باتری علاوه بر ولتاژ، جریان هم باید کنترل شده اعمال بشه. جریان شارژ برای باتری های لیتیوم یون، نصف ظرفیت هست. مثلا اگر باتری ها 2600 میلی آمپر ساعت باشند، شما با جریان 1300 میلی آمپر باید اونا رو شارژ کنید. برای شارژ باتری لیتیوم یون از شارژر لیتیوم یون استفاده کنید و یا از منبع تغذیه با کنترل جریان (تنظیم جریان بر روی نصف ظرفیت) استفاده کنید. باز تکرار می کنم جریان شارژ باید کنترل شده باشد.
      در ضمن ولتاژ شارژ نهایی برای سه سل سری، 12.6 ولته

  4. سلام
    برای انتخاب برد بالنسر امپر بردها چه اهمیتی داره؟
    مثلا یک پک که ۵ عدد باطری لیتیوم یون وصل میشه و دریل شارژی هست از برد ۵ سلول با چه آمپری باید استفاده کرد؟

    1. سلام خدمت شما. در سوال، شما فرمودید که برد بالانسر. اگر منظور شما برد محافظ است که باید بگم که اگر کاربرد شما یک کاربرد جریان بالا باشد، شما باید علاوه بر باتری های جریان بالا، از برد محافظ (نه برد بالانسر) با جریان بالاتر استفاده کنید.در مورد مثالی که فرمودید، بستگی به دریل شارژی شما دارد. باید جریان کشی دریل شارژی خود را بدانید تا برد محافظ مناسب انتخاب گردد.
      اگر منظور شما برد بالانسر جهت بالانس کردن باتری ها است، جریان بالاتر در بالانس، باعث می شود که باتری ها سریع تر بالانس شوند اما در طولانی مدت تاثیری بر کاربرد شما ندارد.

  5. سلام.واقعا ممنونم که پاسخگو هستید و مثل باقی دوستان فقط مطلب کپی نمکنید.از مطلبتون استفاده کردم و نظرات دوستان رو خوندم
    لطف کنید سوالی داشتم اگر میشه راهنمایی کنید
    وسیله ای بود که در زمان سلامت دستگاه با ورودی شارزژ موبایل، دوسل سری شده باتری لیتیوم یون رو شارژ میکرد اما خب مدار چینی بود یا اشتباه تولید داشت نمیدونم به گفته ی مصرف کننده اولین بار در حین شارژ از کار افتاد و سوخت.
    حالا این ماژول های محافظ شارژ رو براش گرفتم که بتونم ظبق اصول این دو سل سری با هم رو شارژ کنم اما از نوشته های شما متوجه شدم که این مدار فقط محافظ هست و عمل شارژ رو نمیتونه انجام بده.
    لطف کنید راهنمایی کنید که الان برای شارژ اصولی این دو سل باتری سری با هم باید چکار کنم یا با چه راهکاری از وچه ولتاژی در ورودی این مدار محافظ استفاده کنم
    ایا میتونم ورودی رو به شارژر موبایل وصل کنم برای عمل شارژ باتری؟
    واقعا از وقتی که میذارید ممنونم

    1. سلام خدمت شما. ممنون بابت اظهار لطفتون.
      اول از همه باید مطمئن باشید که باتری های شما باتری های لیتیوم یون با ولتاژ شارژ 4.2 ولت برای تک سل، و ولتاژ شارژ 8.4 ولت برای دو سل است.
      شارژر های موبایل، ولتاژ 5 ولت رو تامین می کنند. اگر باتری های شما لیتیوم یون باشد، با شارژر موبایل نمی توانید باتری دو سل خودتون رو شارژ کنید. در این حالت، یک برد افزاینده ی ولتاژ نیاز هست تا باتری شما شارژ شود. بردهای افزاینده ی ولتاژ در بازار تنوع زیادی دارند که می توانید متناسب با کاربرد خود، برد مناسب را انتخاب کنید. حتما از بردهای افزاینده با کنترل جریان استفاده کنید زیرا امکان آسیب به برد یا باتری وجود خواهد داشت.
      یک راه ساده تر استفاده از منبع تغذیه است که اگر در اختیار داشته باشید کار شما را بسیار ساده می کند. منبع تغذیه یک دستگاه تامین ولتاژ است که می توان علاوه بر تنظیم ولتاژ خروجی، جریان خروجی رو هم تنظیم کرد.
      به طور کلی شما باید یک ولتاژ 8.4 با حداکثر جریان مثلا 2 آمپر تولید کنید.

  6. سلام.من میخواهم یک باتری3.7ولت 18650 li-ion 3200mA را به جای باتری دوربین عکاسی استفاده کنم.باتری اصلی 3.7 ولت 1050mAهست.امکانش هست.؟میتونم یک قطعه مثلا چوبی به شکل باتری اصلی دوربین درست کنم دوتا هم کانکتور روش تعبیه کنم سر سیمهای + و – باتری جدید را هم بهش وصل کنم و این قطعه چوبی را داخل دوربین بزنم.اما مشکل اینه که باتری دوربین سه پایه داره ولی باتری 18650 دوتا سیم.

    1. سلام خدمت شما. متاسفانه اطلاعی از کانکتور های باتری دوربین نداریم. اگر بتوانید سه کانکتور باتری دوربین رو مشخص کنید می توان به شما کمک کرد. اما احتمال می دم که یک پایه زمین هست یک پایه برای شارژ و پایه ی دیگر برای دشارژ. که این سه پایه برای برخی بردهای محافظ با سه خروجی وجود دارد. تا مطمئن نشدید این کار را نکنید چرا که احتمال اتصال اشتباه هست و ممکن است به دوربین شما آسیب برسد.

      1. بسی تشکر از جواب حضرتعالی/باتری دوربین من یک باتری دوربین کانن با کد شناسایی NB-5Lهست که تو اینترنت کلی عکس ازش هست.سه تا کانکتور داره یکی +یکی منفی یکی هم وسط.وسطی اگه BSI باشه جهت نمایش وضعیت باتریه.حالا یه بردی میخواهم که دوتا سیم +و- باتری جدید بهش وصل بشه و از اون برد سه تا خروجی بگیرم تا توی دوربین بتونم مقدار شارژ باتری را ببینم

        1. خواهش می کنم. کانکتور BSI در واقع مشخص کننده ی وضعیت باتری هست که علاوه بر نشان دهنده ی مشخصات باتری، به دوربین شما می فهماند که باتری در وضعیت اتصال باقی مانده است. این کانکتور به طور ساده به یک مقاومت مشخص متصل است و این مقاومت نیز به زمین وصل شده که پردازنده اطلاعات باتری را از روی این مقاومت استخراج می کند. متاسفانه تا الآن من بردی که این کانکتور را داشته باشد در ایران ندیدم

  7. سلام.ممنون از مطلب ارائه شده.سوالی داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید اطلاعاتم کم هست در این زمینه
    در رابطه با انتخاب شارژر برای استفاده جهت دو سل باتری لیتیوم یون به همراه مدار محافظ شارژ نمیدونم از چه امپری باید استفاده کنم تا خسارتی نه به باتری و نه به دستگاه وارد بشه.
    محافظ شارژی که تهیه کردم برای دوسل گویا باید ولتاژ8.4 رو تامین کنه منتها نمیدونم با چه امپری باید ادابتور شارژ لیتیوم یون رو خریداری کنم؟
    مشخصات باتری که به صورت سری بسته شده
    مدل 18650 2600میلی امپر 3.6 ولت
    پیشاپیش از وقت و راهنماییتون ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن