باتری حالت جامد، نسل بعدی باتریهای خودرو الکتریکی
باتری، یکی از مهم ترین تکنولوژی های امروزی است که در وسایل مختلف کاربرد دارد و استفاده از آن به عنوان منبع تامین انرژی، با سرعت در حال گسترش است. باتری در پیشرفت و گسترش ماشینهای الکتریکی نقش بسزایی ایفا میکند و لزوم بهبود تکنولوژیهای مورد استفاده در ساخت باتریهای با انرژی و ایمنی بیشتر را نشان میدهد.باتری حالت جامد لیتیوم یون یکی از گزینههای امیدوارکننده در نسل بعدی باتریهای ماشینالکتریکی و جایگزین مناسب باتری لیتیوم یون محسوب میشوند.
الکترولیتهای غیر قابل اشتعال جامد جایگزین الکترولیتهای مایع قابل اشتعال شدند. از این رو باتریهای حالت جامدی مانند لیتیوم فلز، لیتیوم هوا و لیتیوم سولفور با چگالی انرژی بالا و ایمنی زیاد هنوز هم موانعی بر سر راه تجاری شدن این نوع باتریها وجود دارند.
دراین نوع باتریها، به دلیل وجود الکترولیت جامد، برهمکنشی بین الکترود و الکترولیت باتری به وجود میآید که پیامدهای زیر را دارد .
- تولید تنش های مکانیکی در ناحیه برهمکنش شده
- اثرمنفی بر روی خواصی همچون چگالی ظرفیت باتری در چرخههای شارژ و دشارژ پیدرپی
بنابراین طراحی و انتخاب درست مواد و ساختار الکترولیت در باتری حالت جامد، حائز اهمیت میباشد.
طرح مسئله و راه حل
در باتری لیتیوم یونی، به دلیل وجود مایع الکترولیت ، تنشهای موجود در ساختار اثرچندانی بر عملکرد باتری نگذاشته است. اما در باتریهای حالت جامد طی فرآیند ساخت و زمان کارکرد باتری، تنشهای دینامیکی در ساختار پدید میآید . در نتیجه باعث تغییرات حجمی باتری و تشکیل مواد بین فازی میشود.
برای حل این مشکل و همچنین رسیدن به چگالی انرژی قابل مقایسه با باتریهای لیتیوم یونی، قسمت جداکننده در باتری باید از فیلمهای متراکم با ضخامت میکرونی و سازگار با سلول داشته باشیم. مواد اکسیدی، پایداری الکتروشیمیایی و مقاومت بالا در برابر شکست دارند. همینطور ساخت فیلمهای متراکم از این مواد نیازمند دما، فشار و شرایط خاص تولید است . امــا مواد کریستالی سولفیدی، استحکام شکست کمتری دارند و دمای ذوب سطحی آنان نیز کم تر است(دمای تف جوشی) . در نتیجه به راحتی متراکم شده و از نظر مکانیکی از اکسیدها سازگارتر به حساب میآیند. ساخت فیلم با مواد سولفیدی پیامد زیر را دارد :
- بهبود سطح تماس الکترود و الکترولیت
- افزایش هدایت یونی به ویژه در کاتدهای کامپوزیتی در باتری
پارامترهای مهم باتری حالت جامد
برای طراحی یک الکترولیت جامد کارآمد،کارا و مناسب باید پارامترهای مهم زیر عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند . مانند: رسانندگی، استحکام شکست و ضریب الاستیکی .
سخن آخر
باتریهای لیتیوم یون مورد استفاده در خودروهای الکتریکی، برای بهینه نگه داشتن عملکرد باتری در خودرو و سلامت باتری ، همواره دچار چالش هستند . این چالشها در بحث باتریهای حالت جامد نیز مطرح هستند. به علاوه هسته زایی، انتشار رشتههای لیتیوم و آرایش جاهای خالی در باتری حالت جامد، اثرات واضحی بر عملکرد باتری خواهد گذاشت . به طوری که باعث اتصال کوتاه داخل سلول باتری شده و باعث افت ناگهانی امپدانس می شوند. شناخت این چالشها و کنترل آنها در آینده میتواند باعث افزایش راندمان و کارآیی باتریهای حالت جامد شود.
سرعت رشد و پیشرفت باتریهای حالت جامد مخصوصا در صنعت خودروهای الکتریکی، باعث فراگیرتر شدن این نوع باتریها می شود . با برطرف نمودن این چالشها ، رسیدن به چگالی انرژیهای 900 تا 1000 کیلووات ساعت بر کیلوگرم و کارکرد در دمای کمتر میتوان استفاده از آن را در خودروها در آینده خیلی نزدیک محقق ساخت.
تاریخ انتشار: مرداد 1400