استفاده از باتری ها در بدنه ی خودرو

استفاده از باتری ها در بدنه ی خودرو

باتری یکی از اساسی ترین لوازم به کار رفته در زندگی روزمره  است که تحقیقات بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. گاهی اوقات باتری ها میتواند برخلاف فایده بسیارشان، برای ما دست و پا گیر باشند. برای مثال وزن زیاد این باتری ها در بعضی مواقع، ما را به دردسر می اندازد. یکی از کاربردهای بسیار مهم باتری ها، استفاده در خودروهای الکتریکی است که به دلیل وزن زیاد، توسعه ی خودروهای الکتریکی را با محدودیت مواجه کرده است.

در این راستا دانشمندان با ارائه ی یک روش خلاقانه، توانستند این مشکل را تا حد خوبی برطرف کنند اما زمینه ی تحقیق در این حوزه همچنان باز است. محققان دانشگاه چالمرز سوئد، با استفاده از فیبر کربن، باتری هایی ساختند که علاوه بر استحکام کافی در بدنه خودرو، میتواند به عنوان یک ابزار ذخیره کننده انرژی نیز کاربرد داشته باشد. در این حالت نزیک به 50 درصد از وزن خودرو کاهش میابد و به مسافت طی شده توسط خودروهای الکتریکی کمک می کند.


از مشکلات این روش این است که استفاده از ترکیبات کربن به عنوان یک ماده ای که دو وظیفه ی استحکام و ذخیره ی انرژی را بر عهده دارد، عملکرد بسیار خوبی را به ما نمیدهد زیرا استحکام زیاد این ترکیبات، از میزان ذخیره ی انرژی میکاهد و همچنین اگر ظرفیت ذخیره سازی این ترکیبات را با تغییر ساختار درونی در این مواد، افزایش دهیم، استحکام در این مواد را از دست خواهیم داد و در نتیجه باید یک مصالحه بین ظرفیت ذخیره سازی و استحکام برقرار باشد تا بتوان در بدنه ی خودروها مورد استفاده قرار گیرند.

از این مواد میتوان در بدنه ی هواپیماها نیز استفاده کرد زیرا ماده اصلی به کار رفته در بدنه ی این وسایل پروازی، از کربن ساخته میشود و میتواند در کاهش وزن هواپیما موثر باشد. به طور کلی ایده های مختلفی در این زمینه وجود دارد و این ایده ها حرکت به سمت توسعه ی وسایل الکترونیک را سرعت میبخشد و میتوان امیدوار بود که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم.

منبع:www.theengineer.co.uk

تاریخ انتشار:18 اکتبر 2018

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن