تصفیه کربن دی اکسید به کمک نسل جدیدی از باتری ها

تصفیه کربن دی اکسید به کمک نسل جدیدی از باتری­ها

در قرن 21 بشر به دنبال هر فرصتی است که از کمترین ها بیشترین استفاده را ببرد و در این راستا ایده های زیبا و کاربردی را به جهان عرضه کرده است. یکی از این ایده های زیبا و شجاعانه، ساخت باتری های بر پایه ی گاز کربن دی اکسید و فلز لیتیوم می باشد. دانشمندان دانشگاه MIT با بهره گیری از حل شدن این گاز درون الکترولیت، باتری خود را به صورت موفقیت آمیز تست کردند وامید این را دارند که بتوانند از این محصول، درآینده ی نه چندان دور جهت تصفیه ی گاز های خارج شده از کارخانه های صنعتی استفاده کنند.


در این نوع باتری، کربن دی اکسید با کمک آمین ها درون الکترولیت حل شده و سپس این آمین های دارای گاز کربن دی اکسید، به سمت کاتد میروند و در آنجا گاز کربن دی اکسید به صورت لیتیوم کربنات حبس میشود و از این طریق انرژی ذخیره شده در آند، به مدار تحویل داده میشود.

در این باتری، آند از جنس لیتیوم بوده و فلز لیتیوم منبع بسیار خوبی برای یون لیتیوم است و با تحویل دادن الکترون به مدار توسط فلز لیتیوم، یون لیتیوم ایجاد میشود که یون لیتیوم با رسیدن به سمت کاتد، به صورت لیتیوم کربنات، گاز کربن دی اکسید را محبوس می کند. کاتد این باتری از جنس کربن است که واکنش حبس کربن دی اکسید، بر روی آن انجام میشود. لازم به ذکر است که در این باتری، از کاتالیست های فلزی برای سرعت بخشیدن به واکنش های تبدیل کربن دی اکسید به لیتیوم کربنات استفاده شده است.


محققان این پروژه با اشاره به مشکلات این نوع از باتری ها امیدوارند که با تحقیقات بیشتر، بتوانند مشکلات این باتری ها را حل کنند و حتی به حذف گاز های گلخانه ای نیز کمک کنند. در حقیقت این دانشمندان زمینه ی جدیدی را برای تولید انرژی به جهان عرضه کردند و دیگر دانشمندان میتوانند از این کارهای مقدماتی، ایده های جدیدی کسب کنند و برای پیشرفت در این زمینه، راه حل های نوینی را به جهان عرضه کنند.

منبع:www.sciencedaily.com

تاریخ انتشار:21 سپتامبر 2018

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن