نحوه شارژ و دشارژ باتری‌های لیتیوم یون

مقدمه:

باتری‌های لیتیوم یون از جمله باتری‌های قابل شارژ هستند که روز به روز بر محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود. این باتری‌ها در وسایل الکترونیکی مختلفی از جمله موبایل، لپتاپ، و رباتیک کاربرد دارند. یکی از مهمترین مباحث مربوط به باتری‌های لیتیوم یون، نحوه‌ی شارژ و دشارژ این باتری‌هاست که در صورت شارژ و دشارژ نادرست، صدمات جبران ناپذیری به باتری و یا حتی وسیله‌ی الکترونیکی وارد می‌شود.

حد بالای ولتاژ در کاتد‌های تجاری:

باتری‌های لیتیوم یون تجاری دارای کاتدهای مختلفی هستند که مواد گوناگونی از جمله کبالت، نیکل، منگنز و آلومینیوم در ساختار آن‌ها وجود دارد. این نوع از باتری‌ها تا ولتاژ 4.2 ولت شارژ می‌شوند و در صورتی که ولتاژ از این مقدار عبور کند، باتری آسیب دیده و عمر آن کم می‌شود. لازم به ذکر است که بعضی از انواع باتری‌های لیتیوم یون با ظرفیت بالا، ولتاژی بالاتر از 4.2 ولت دارند که سبب می‌شود انرژی آ‌ها نیز بالاتر رود.

ولتاژ بعضی از باتری‌های لیتیوم یون پایین تر از مقدار معمول است. مثلا باتری‌های LFP، ولتاژی در حدود 3.2 ولت دارند و تا ولتاژ 3.65 ولت شارژ می‌شوند. یا باتری‌های LTO، با ولتاژ نامینال 2.4 ولت، تا 2.85 ولت شارژ میشوند و اگر ولتاژ در هنگام شارژ از مقدار مشخص شده‌ی خود بالاتر رود، باتری آسیب جدی خواهد دید به همین دلیل باید از شارژرهای مخصوص به خود استفاده کنند.

حد پایین ولتاژ در باتری‌های لیتیوم یون(ولتاژ cut off):

همان طور که باتری‌های لیتیوم یون در هنگام شارژ یک حد بالا برای ولتاز خود دارند، برای دشارژ نیز یک حد پایین دارند که ولتاژشان نباید از آن حد پایین‌تر بیاید. معمولا شرکت‌ها ولتاژ 3 ولت را حد پایین خود برای باتری‌های لیتیوم یون معرفی می‌کنند و گاهی این مقدار به 2.7 ولت نیز میرسد. با استفده از مدارات محافظ مناسب، می‌توان از رسیدن به ولتاژ کات آف (cut off) جلوگیری کرد.

نرخ شارژ باتری‌های لیتیوم یون:

در هنگام شارژ کردن باتری‌های لیتیوم یون، توجه به جریان شارژ نیز اهمیت فراوانی دارد زیرا اگر جریان بیش از اندازه زیاد شود، امکان تخریب ساختار درونی کاتد فراهم شده و باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. معمولا نرخ شارژ باتری‌های لیتیوم یون، عددی بین 0.5C تا 1C است که گاهی اوقات سازندگان باتری‌های لیتیوم یون نرخی کمتر از 0.8C را برای باتری‌های خود معرفی می‌کنند. اگر باتری با جریان بالا شارژ شود، مرحله‌ی رسیدن به ولتاژ اشباع باتری سریع‌تر اتفاق می‌افتد اما زمانی که باتری به حالت اشباع در آمد، رسیدن به حالت شارژ کامل زمان بیشتری طول خواهد کشید و به همین دلیل جریان زیاد در هنگام شارژ باتری، کمک شایانی به سریع شارژ شدن باتری نخواهد کرد.

مراحل شارژ باتری:

مطابق شکل زیر، باتری در هنگام شارژ چهار مرحله را طی میکند: مرحله‌ی اول، شارژ با جریان ثابت است که این مرحله تا زمانی که باتری به مرحله‌ی اشباع نرسیده است ادامه میابد. مرحله‌ی دوم که مرحله‌ی اشباع باتریست، باتری به صورت ولتاژ ثابت شارژ می‌شود تا زمانی که جریان آن صفر شود. در این مرحله، فرایند شارژ باتری کامل می‌شود و مدار شارژر از باتری قطع خواهد شد. بعد از قطع شارژر از باتری، دشارژ خود به خودی باعث می‌شود که ولتاژ باتری کاهش یابد که اگر این کاهش ولتاژ ادامه یابد، دوباره شارژر باتری وصل شده و باتری را دوباره شارژ می‌کند.(مرحله‌ی سه و چهار)

دما در هنگام شارژ:

باتری‌های لیتیوم یون در هنگام شارژ شدن ممکن است اختلاف دمایی در حدود پنج درجه سانتیگراد پیدا کنند که این اختلاف دما می‌تواند به دلیل مقاومت درون باتری باشد. اگر این اختلاف دما به بیش از ده درجه سانتیگراد برسد، باید شارژ باتری به صورت ناپیوسته صورت گیرد تا آسیبی به باتری نرسد.

میزان شارژ باتری لیتیوم یون:

باتری‌های لیتیوم یون بر خلاف باتری‌های سرب اسید، به دلیل مکانیزم عملکردی خود، نیاز به شارژ کامل ندارند و در صورت عدم شارژ کامل، عمر آن‌ها افزایش میابد که این مسئله به دلیل کاهش فشار ناشی از شارژ زیاد است. در واقع هر چه شارژ باتری بیشتر شود، فشار درونی به باتری افزایش یافته و ممکن است ساختار درونی باتری تخریب شود.

ولتاژ مدار باز باتری لیتیوم یون در طولانی مدت:

همان طور که اشاره شد، ولتاژ باتری‌های لیتیوم یون به دلیل خود دشارژی، کمی کاهش میابد که این ولتاژ در طولانی مدت مقداری در حدود 3.7 تا 3.9 ولت را به خود می‌گیرد. به عبارت دیگر، باتری در طولانی مدت استرس و فشار درونی خود را با کاهش ولتاژ، کاهش داده و باتری استرس کمتری را تجربه خواهد کرد. به همین دلیل است که زمانی یک باتری لیتیوم یون خریداری می‌شود، ولتاژ ان در حدود3.7 ولت خواهد بود. لازم به ذکر است که ولتاژ نامینال باتری‌های لیتیوم یون برابر با 3.6 ولت است و باتری‌های لیتیوم یون معمولی نیز با این ولتاژ شناخته می‌شوند.

مدار محافظ باتری لیتیوم یون:

در اکثر مواقع، پک‌های باتری لیتیوم یون به همراه یک مدار محافظ ارائه می‌شوند که این مدار کارهای مختلفی را برای باتری لیتیوم یون انجام می‌دهد. باتری لیتیوم یون، به دلیل حساسیت بالا نسبت به اتصال کوتاه و شارژ و دشارژ بیش از حد، نیاز به یک مدار محافظ دارد که در هنگام شارژ یا دشارژ، از باتری مراقبت کند. مدارات محافظ مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام امکانات مختلفی را دارند، به عنوان مثال، یک مدار محافظ ممکن است علاوه بر جلوگیری از اتصال کوتاه باتری، سل‌های هر پک باتری را بالانس کند تا عمر پک باتری افزایش یابد. گاهی اوقات این مدارات مجهز به سنسور دما نیز هستند تا دمای باتری از حد غیر مجاز خود تجاوز نکند.

سردبیر علمی

حسین جعفری پور- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران- رشته ی برق الکترونیک- گرایش افزاره های میکرو و نانوالکترونیک

نوشته های مشابه

105 دیدگاه

  1. عااااالی بود مهندس جان تشکر از مطالب مفیدتون اگه لطف کنید یه مختصر در مورد تعمیرات برد باتری توضیح بدید ممنون میشم چندین باتری دارم مال دستگاههای خاصیه سلول سالمه ولی بردش خراب شده نقشه بردم پیدا نکرردم اگه تجربه خاصی دارید توضیح بدید ممنون میشم

    1. ممنون. در مورد بردهای محافظ باید بگم که این بردها معمولا دو قسمت کلی دارند. قسمت اول مربوط می شه به جریان دهی که از چند ترانزیستور ساخته شده است. قسمت دوم هم مربوط میشه به آیسی هایی که قرار محدوده ولتاژ رو بررسی کنه. برای تعمیر این بردها باید ببینیم که کدوم یک از این دو قسمت خراب شده.

  2. با سلام.
    من یک باتری 700 میلی آمپر برای mp3پلیر خریدم میخواستم بدونم چه بازه زمانی باتری رو شارژ کنم که خراب نشه مثلا نیم ساعت برای شارژ کامل شدن باتری 700 میلی آمپر کافیه یا بیشتر.
    ممنون میشم اگه پاسخ بدین.

    1. سلام خدمت شما. نیم ساعت برای باتری اصلا مناسب نیست و صدمه ی جدی به باتری وارد میشه.
      شما در کمترین حالت مدت زمان 2 ساعت (یعنی 0.5C) رو در نظر بگیرید. باز تاکید می کنم که مقدار دوساعت کمترین حالته و اگه مدت زمان 3 ساعت باشه بهتره
      به عبارت دیگه باتری رو با جریان حداکثر 350 میلی آمپر شارژ کنید اماتوصیه ی ما جریان 200 میلی آمپره

  3. سلام توضیحات بسیار عالی بود
    من یک پک 8 عددی باتری 18650 لیتیوم دارم که متاسفانه مدار محافظش با کم تجربگی بنده خراب شد لطفا راهنمایی بفرمایید چطور میتونم شارژش کنم در ضمن باتریها به گونه ای باهم سری موازی شده اند که خروجی آن 15 ولت است و فکر کنم 8 آمپر
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام خدمت شما. باتری شما ساختار 4S2P داشته به این معنی که به تعداد 2 سل موازی و 4 سل سری ساختار باتری شما رو تشکیل میده. اگر برد محافظ شما خراب شده اولین کار اینه که برد محافظ رو از باتری جدا کنید و بعد از اون به کمک یک شارژر مناسب (نه منبع ولتاژ) اونو شارژ کنید. اگر شارژر ندارید باید یکی تهیه کنید. باز تاکید می کنم که شارژر شما باید کاملا استاندارد باشه تا در عدم حضور برد محافظ، باتری شما آسیب نبینه. اگر منبع ولتاژ کنترل شده با ولتاژ و جریان هم دارید می تونید این کار رو انجام بدید. به این صورت که اول جریان منبع ولتاژ رو روی 1 آمپر (در صورتی که ظرفیت باتری شما 4400mAh باشه) تنظیم کنید و بعد منبع ولتاژ رو روی 14 ولت تنظیم کنید و آروم آروم ولتاژ رو تا 16.8 ولت زیاد کنید (اجازه ندید جریان به بیشتر از 1 امپر برسه). این کار رو زمانی انجام بدید که منبع ولتاژ شما حالت کنترل جریان داشته باشه. اگر برای اولین باره که می خواهید این کار رو انجام بدید پیشنهاد میکنم از شارژر استفاده کنید چون که احتمال داره به باتری آسیب بزنید و یا حتی باتری رو منفجر کنید!!!!!

  4. عالی بود مطالبتون
    مهندس جان من میخواستم باتون در ارتباط باشم و ازتون مشورت بگیرم چون می‌خوام یک پک باتری لیتیوم یون درست کنم با ۲۳۰ ولت

    خیلی سوال دارم که چجوری باید این کارو کنم
    اگه بشه شمارتونو بهم بدین تا باتون ۱۵ دقیقه تلفنی صحبت کنم یه دنیا ممنون میشم

    1. سلام خدمت شما.
      برای ارتباط و مشاوره میتونید با شماره ی 09027242828 یا شماره ی 09108723589 تماس بگیرید.

  5. سلام خسته نباشید . من یه راهنمایی میخواستم . من ۴ تا باطری لیتیوم یون رو به هم به صورت سری وصل کردم عین باطری لبتاپ . ۱۴ ولت ولتاژ داره . باهاش یه چراغ با ال ای دی شاخه ای ۱۲ ولت درست کردم . میخواستم بدونم چطوری میتونم باطری هارو همان طور به صورت سری بدون اینکه ازهم جدا کنم شارژ کنم و خطری نداشته باشه؟
    میتونم مثل پاور بانک که با یک ماژول شارژ میشه که موازی هست این رو که سری هست شارژ کنم؟
    اگه لطف کنید سریع جواب بدید یک دنیا ممنون میشم ازتون

    1. سلام خدمت شما.
      برای شارژ باتری حتما باید شارژ به صورت بالانس دار یا با برد محافظ شارژ بشود چون که ولتاژ هیچ یک از سل ها نباید از 4.2 بیشتر باشه. اگر شما بر روی باتری خودتون برد محافظ وصل نکردید، به هیچ وجه اقدام به شارژ باتری نکنید.
      اگر برد محافظ بر روی باتری ها قرار دادید به ادامه ی متن توجه کنید در غیر این صورت اقدام به شارژ نکنید.
      اگر منظور شما از جدا نکردن، جدا نکردن باتری از LED باشه: برای شارژ باتری شما باید از یک شارژر مناسب استفاده کنید که جریان محدود داشته باشه. ولتاژ شارژ شما از برابر با 16.8 ولته که از این مقدار نباید بیشتر بشه. نکته ای که این جا مطرح میشه این است که در هنگام شارژ، LEDهای شما هم روشن میشه چون که شارژ به LEDها هم وصله. اگر بخواهید با منبع تغذیه باتری های خودتون رو شارژ کنید، حتما باید جریان منبع تغذیه رو محدود کنید. مثلا اگر ظرفیت باتری شما مقداری برابر با 2600mAh داشته باشه، جریان شنا باید حداکثر 500 میلی آمپر باشه.
      در صورتی که نخواهید باتری رو از LED جدا کنید، مقداری از جریان، صرف روشن کردن LED ها می شه که این باعث خواهد شد باتری دیر تر شارژ بشه اما به هیچ وجه توصیه نمی شه که جریان رو بیشتر کنید.
      لازم به ذکر است که LEDهای شما هم باید ولتاژ 16.8 ولت رو پشتیبانی کنه وگر نه ممکنه LEDها آسیب ببینند.
      باز هم تاکید می کنم که جریان نباید از 0.2C (یعنی 0.2 برابر ظرفیت)بیشتر بشه.
      برای سریع تر شارژ شدن شما می تونید از کلید استفاده کنید. شکل نهایی به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
      اگر منظور شما از جدا نکردن، جدا نکردن باتری ها باشه شما کافیه که 4 باتری رو به یک شارژر شارژ کنید. که توضیح اون داده شد. جریان باتری نباید از 0.2C بیشتر بشه و ولتاز اون هم نباید از 16.8 بیشتر بشه.
      در صورت استفاده از منبع تغذیه، منبع تغذیه حتما باید محدود کننده جریان داشته باشه و ولتاژ اون رو باید روی 16.8 تنظیم کنید و حداکثر جریان رو هم روی 0.2C تنظیم کنید. مثلا اگر ظرفیت شما 2600mAh باشه، حداکثر جریان شارژ باید 500mA باشه.

      1. برد محافظ تک تک سل ها رو بررسی می کنه و اگر ولتاژ هر سل باتری از 4.2 ولت بیشتر شود، اجازه ی شارژ داده نمی شود. پس حتما از برد محافظ استفاده کنید. علاوه بر شارژ، برد محافظ اجازه نمی دهد که باتری ها بیش از اندازه تخلیه شوند. پس استفاده از برد محافظ بسیار ضروری است. اگر برای اولین بار است که می خواهید از برد محافظ استفاده کنید، وصل کردن برد محافظ رو به کارشناسان این حوزه بدید چون ممکنه شما در وصل کردن برد محافظ دچار اشتباه بشید.

  6. سلام
    من یک لامپ اضطراری دارم که دو باتری سیلد اسیدی با ولتاز 4.2 به صورت موازی داخلش بود..اون دو باتری خراب شدن و من جاش دو باتری لیتیمی 3.7 ولت 18650 قرار دادم به صورت سری…چون به صورت موازی نور کمی داشت….ایا شارژ این باتری لیتیومی با مدار خود دستگاه ایردی برای باتری ایجاد میکنه؟ با توجه به اینکه ولتاژ خروجی باتری لیتیمی به صورت سری 7.2 نشون میده و باتری سیلد اسید قبلی ولتاز خروجیش 4 بود. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام خدمت شما. به هیچ عنوان باتری لیتیوم یون رو به این صورت شارژ نکنید.
      حتما از شارژرهای مخصوص به خود باتری لیتیوم یون استفاده کنید. باتری لیتیوم یون بر خلاف باتری سرب اسید، بسیار حساس استو نباید به هر صورتی آنها را شارژ کرد زیرا خطر انفجار و خرابی وجود دارد.
      پیشنهاد می شود به کمک یک شارژر باتری لیتیوم یون، (انتخاب حالت شارژ برای 2 سل) این کار انجام شود. جریان شارژ هم به اندازه ی حداکثر 0.5 برابر ظرفیت باتری باشه. بهتر است که از جریان 0.2 برابر ظرفیت استفاده شود.
      مثلا اگر باتری 2200 میلی آمپر ساعت باشه، حداکثر جریان روی 440 میلی آمپر تنظیم گردد.

  7. سلام مهندس
    با تشکر از مطالب خیلی خوبتون که تونست خیلی مفید باشه
    ولی من چند تا سوال برام پیش اومد که ممنون میشم پاسخ بدید
    ۱ـ از یکی از اساتید شنیده بودم که mAh (میلی آمپر ساعت) که روی باطری ها نوشته میشه نشون دهنده حداکثر توان خروجی هست و ظرفیت باتری رو نمایش نمیده و اگه روی باتری صرفا mA (میلی آمپر) داشت نشون دهنده ظرفیت باتری هست،‌آیا این جمله درست؟ اگر درست برای محاسبه ظرفیت باتری باید چیکار کنیم؟
    ۲ـ اگر فرض کنیم که دو تا باتری a و b داریم که mAh برابر هست، اگه به یک میزان خروجی داشته باشه، آیا در یک زمان خالی میشه هر جفت باتری ها؟ و مثلا حجم باطری (اندازه باتری) هیچ تاثیری نداره چون بعضی باتری ها حجمشون تفاوت چشمگیری داره ولی mAh با هم برابر بخاطر همین موضوع این سوال مطرح کردم
    ۳ـ راجب برد محافظی که مطرح کردین، آیا این برد برای هر سلول یک برد نیاز یا مثلا یک برد برای ۳ تا باتری سری شده کافیه؟ و اینکه می تونید اسم یک ماژول رو مطرح کنید که وظیفه اش همین باشه که اطلاعاتم را بیشتر کنم؟
    ۴ـ‌ اگر فرض کنیم سه تا باتری سری شده داریم که ۱۸۰۰ mAh که برد محافظ رو هم نداریم و صرفا منبع ولتاژ کنترل شده هست که هم ولتاژ‌ و هم حداکثر توان خروجی به طور دقیق قابل تنظیم، می تونیم اینکار رو انجام بدیم؟:
    «ولتاژ روی 10.5 تنظیم کنیم و آروم آروم تا 12.6 بیاریم بالا و جریان رو حداکثر روی 900 میلی آمپر قرار بدیم»
    با اینکار مثلا باتری ظرف مدت دو ساعت شارژ میشه، درسته؟ و اگه یادمون بره که بعد این مدت شارژر رو از باتری جدا کنیم باتری صدمه جدی میبینه، درسته؟ و اگه اینطور باشه خب برای زمانی که مثلا باتری ۵۰٪‌شارژش باقی مونده باشه باید چیکار کنیم؟
    ۵ـ من قصد دارم که یک کوادکپتر بسازم که باتری یکی از مهمترین بخش های این ربات هست و برای اینکه بفهمم که ظرفیت باتری چه میزان هست باید چیکار کنم؟ که مثلا قبل از اینکه ظرفیت باتری بخواد تموم بشه، ی سری اقدامات پیشگیرانه انجام بدم که یهو ربات خاموش نشه و در کل بدونم میزان باتری چقدر. چون یک باتری سه سل دارم که برد محافظ داخلش نصب شده ولی نمی دونم چطوری می تونم ظرفیت داخلش رو محاسبه کنم. اگر ولتاژ باتری رو محاسبه کنم می تونم از طریق ولتاژ باتری مقدار ظرفیت باقی مونده رو محاسبه کنم؟ یعنی ظرفیت تابعی از ولتاژ؟
    با تشکر

    1. سلام خدمت شما. ممنون از اظهار لطفتون
      در مورد سوال اول: خیر این حرف درست نیست. عبارت mAh نشان دهنده ی ظرفیت باتری هست.
      در مورد سوال دوم: اگر فرض کنیم که دو باتری a و b ظرفیت یکسانی داشته باشند، در صورتی که جریان کشیده شده از باتری ها یکسان باشند، هر دو در یک زمان خالی میشه (البته در صورت رعایت شرایط مجاز ولتاژی) و ابعاد تاثیری در این جا ندارد
      در مورد سوال سوم: برد محافظ برای یک باتری سه سل (سه عدد باتری به صورت سری) وجود دارد و اصلا نیازی نیست که برای هر سل به صورت جداگانه برد محافظ گذاشته شود. زیرا در برد سه سل، هر سه عدد از سل ها توسط برد چک خواهد شد. در اینترنت کافیه سرچ کنید “برد محافظ سه سل باتری لیتیوم یون” که خود این برد جریان های متفاوتی را پوشش می دهد.
      در مورد سوال چهارم: اگر باتری شما لیتیوم یون باشه می توانید این کار رو به شرطی انجام بدید که ولتاژ هیچ یک از سل های شما به صورت جداگانه به هیچ عنوان از حد مجاز بیشتر نشود (برای سه سل لیتیوم یون حداکثر 4.2 ولت است.) و علاوه بر آن جریان شارژ هم از 0.5 برابر ظرفیت بیشتر نشود. بهتر است که جریان از 0.2 ظرفیت انتخاب گردد که در این مورد، جریان 360 میلی آمپر مناسب است. تاکید می شود که ولتاژ هر سل باید چک گردد و نباید به ولتاژ کل پک باتری اکتفا شود. در صورت سوال شما فقط ولتاژ کل پک رو در نظر میگیرید که بسیار خطرناک است چون که ممکن است که در صورت خرابی یکی از سل ها، ولتاژ دو سل دیگر از 4.2 بیشتر شود اما ولتاژ کل پک از 12.6 کمتر باشد.
      در صورتی که شما تک تک سل ها رو چک کنید، ادامه پاسخ سوال چهارم شما به این شکل است: بله باتری در عرض دو ساعت شارژ می شود. اگر باتری ها سالم باشند و فرض کنیم که خراب نشوند، مشکلی برای باتری پیش نمی آید اما باز تاکید می شود ولتاژ هیچ سلی از 4.2 ولت بیشتر نشود.
      در مورد سوال پنجم: برای این کار شما نیاز دارید که یک جدول کامل از باتری داشته باشید. ولتاژ زمانی نماینده ی ظرفیت باقیمانده است که جریان مصرفی هم در نظر گرفته شود زیرا با کشیدن جریان، ولتاژ باتری افت می کند و به محض قطع جریان، این ولتاژ بالاتر می رود. به عبارت بهتر، شما نیاز به یک جدول دقیق از ولتاژ و جریان برای محاسبه ی ظرفیت دارید. روش دیگر که روش کمی پیچیده تری است محاسبه ی مقدار بار کشیده شده است که به این روش کولن سنجی یا کولن متری گفته میشود. لازم به ذکر است که در هر دو روش استهلاک باتری باید در نظر گرفته شود. معمولا محاسبه ی میزان ظرفیت باقیمانده (SOC) کار ساده ای نیست و مقالات بسیاری در این زمینه نوشته شده است.

  8. سلام مهندس ممنون از مطالب مفیدتون بسیار عالی بود و استفاده کردم.سوالم این هست که ایا ما ماژول و یا دستگاهی برای اندازه گیری دقیق ظرفیت باتری های لیتیوم یون داریم یا نه؟به دلیل اینکه اطلاعات درج شده روی باتری ها یعضا غیر واقعی هست می خواستم ظرفیت واقعی اونها رو اندازه گیری کنم و همین طور باتری های قدیمی که دارم رو بتونم ظرفیتشون رو اندازه گیری کنم.ممنون میشم راهنمایی کنید.سپاسگزارم.

    1. سلام خدمت شما. ممنون
      بله دستگاه هایی هستند که ظرفیت باتری را اندازه میگیرند. این دستگاه ها معمولا با نام battery discharger شناخته می شوند. معمولا این دستگاه ها، ولتاژ، ظرفیت، توان و جریان پک باتری را اندازه گیری میکنند.
      اما موقع خرید از امکانات دستگاه مطمئن بشید.

  9. سلام مهندس . آیا میتوان برای چراغ اضطراری ال ای دی که دارای سه ردیف 20 تایی ال ای دی است و میتوان آنها را ردیف به ردیف روشن نمود و باتری شارژی آن با ظرفیت 6 ولت و 2.8 آمپرساعت خراب شده یک باتری 6 ولت 1.2 آمپر را جایگزین کرد؟ اگر میشود چه تفاوتی ایجاد میشود؟ آیا از لحاظ مدار شارژ داخلی خود چراغ برای باتری ضعیف تر خطرناک نیست؟ خیلی ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام خدمت شما.
      به چند نکته در این جا توجه کنید. به احتمال زیاد ال ای دی های ر ردیف به صورت موازی بسته شده اند که در این صورت آمپر (A) باتری باید بتواند این مقدار جریان را تامین کند.
      در سوالتون شما ذکر کردید که باتری که شما می خواهید جایگزین کنید دارای 1.2 آمپر هست، آیا منظور شما 1.2 آمپر ساعته یا همون 1.2 آمپر؟
      اگر منظور شما 1.2 آمپر ساعته باید بگم که این احتمال وجود داره که چراغ شما با روشنایی کمتری روشن بشه چون جریان خروجی، جریان کمتری خواهد بود (در برخی موارد ممکن است که چراغ اصلا روشن نشود) و علاوه بر آن مدت زمان روشن ماندن چراغ هم تقریبا بیشتر از نصف کاهش میابد.
      در مورد مدار شارژ هم باید بگم که اگه دو باتری با هم یکسان باشند(مثلا هر دو سرب اسید و یا هر دو لیتیوم یون) مشکلی پیش نمی آید.

  10. با سلام و خسته نباشید, من پروژه ارشدم ساخت این دسته از باتری هاست و راجب تست شارژ و دیس شارژ چنتدا سوال داشتم خیلی ممنون میشم اگه بتونین کمک کنید
    اگه امکانش باشه تلفنی چند دقیقه وقتتون رو بگیرم
    09037065626
    saeedhadad302@gmail.com

    1. سلام خدمت شما. در صورتی که سوال در مورد باتری های لیتیوم یون داشته باشید، با شماره ی02188230244 تماس بگیرید.

  11. با درود و سپاس فراوان بابت اطلاعت مفید سایت و همچین وقتی که بابت جوابگویی به سوالات گذاشتید..
    من دوتا سوال داشتم که ممنون میشم در صورت امکان پاسخ بدید..اول اینکه یک سری از پاور بانکها و همچنین باتری های لب تاپ که درون انها باتری های لیتیوم یون به کار رفته هنگام مصرف به یک درصد مشخصی که میرسن تخلیه کامل میشن که اکثرا” بین 30 تا 20 درصد می باشن.. سوال من این هست که نحوه تست صحیح سل های این باتری ها با ابزار اولیه مثل مولتی متر و منبع تغذیه برای شناسایی باتری های خراب به چه صورت هست؟
    سوال دوم اینکه اگه بخواهیم یک دستگاه نقطه جوش سبک در حد جوش نوارهای نیکل باتری های لیتیوم بسازیم با ترکیب سری و موازی این باتریها به هم به چه صورت امکان پذیر هست و نیاز به چه برد محافظتی داریم؟
    اگر روشی برای ساخت دستگاه جوش نقطه ای دارین ممنون میشم یه راهنمایی جامع بفرمایید

    1. سلام خدمت شما.
      در مورد سوال اول شما باید بگم که به کمک مولتی متر شما میتونید ولتاژ هر سل باتری رو اندازه بگیرید و اگه ولتاژ اون از 2.5 بالا تر بود، باتری تقریبا سالم هست و اگر زیر این مقدار بود به کمک منبع تغذیه اون سل رو تا ولتاژ 4.2 ولت شارژ کامل کنید (با جریان کم- معمولا 0.5C که برای یک باتری 3000mAh میشه تقریبا 1.5 آمپر) و دوباره تا ولتاژ 2.8 ولت تخلیه کنید (با جریان تقریبی 1C که برای باتری 3000mAh میشه 3 آمپر) و سپس اون رو تا ولتاژ 3.6 ولت شارژ کنید (با جریان 0.5C).
      بعد از یه مدت مثلا سه تا پنج ساعت منتظر باشید و ببینید که آیا ولتاژ سل افت کرده یا نه. اگه افت نکرده بود باتری به احتمال زیاد سالمه.
      در مورد مدار داخلی جوش نقطه ای اطلاعات زیادی نداریم اما اگر بخواهید با باتری همچین دستگاهی بسازید حتما به حداکثر پیک جریانی که از دستگاه کشیده میشه توجه کنید چرا که این جریان از باتری کشیده خواهد شد و نباید این جریان از مقدار مجاز باتری فراتر برود. این پارامتر در باتری ها معمولا با عنوان حداکثر جریان لحظه ای در باتری شناخته می شوند. در هنگام شارژ و دشارژ باتری هم نباید ولتاژ هر سل از محدوده ی 2.5 ولت تا 4.2 ولت خارج بشه.
      البته در بازار دستگاه جوش نقطه ای وجود دارد

  12. سلام خداقوت ، یه سوالی داشتم . در بالا داریم : نرخ شارژ باتری‌های لیتیوم یون، عددی بین 0.5C تا 1C است . حرف C به چه معناست ؟

    1. سلام خدمت شما.
      عبارت mC که m یک عدد می باشد به نرخ جریان اشاره دارد. این پارامتر هم برای شارژ هست و هم برای دشارژ.
      مثلا برای شارژ: اگر ما عدد m را بر عکس کنیم، زمان شارژ را برای ما نشان می دهد. مثلا اگر بگوییم که باتری با نرخ 0.5C شارژ شود، به این معنی است که باتری باید در مدت 2 ساعت شارژ شود.
      و برای دشارژ هم اگر گفته شد که باتری می تواند تا نرخ 25C دشارژ شود، به این معنی است که باتری میتواند به مدت 0.04 ساعت (2.4 دقیقه) تخلیه ی کامل شود.
      با ضرب کردن این عدد در ظرفیت باتری، جریان به دست می آید مثلا اگر باتری دارای ظرفیت 10000mAh باشد، و باتری را با نرخ شارژ 0.5C شارژ کنیم، جریان شارژ برابر با 5000mA می شود.
      در مورد سوال شما، معنای این که باتری با نرخ 0.5C تا 1C شارژ شود این است که باتری را در مدت بین دو ساعت تا یک ساعت شارژ کنید که با ضرب این عدد در ظرفیت باتری، جریان شارژ شما به دست می آید.

  13. سلام
    برای پک کردن باطری ها
    ادواتش را از کجا گیر بیارم
    لطفا راهنمایی کنید
    من برای یک پک ۶۰ ولت ۳0 آمپری میخوام
    ممنونم

    1. سلام. حداقل لوازم مورد نیاز، دستگاه جوش نیکل و نوار نیکل می باشد که با سرچ در اینترنت به راحتی پیدا می شوند.

  14. سلام خیلی ممنون بخاطر اطلاعات مفیدی که ارائه دادین.
    لطفا درمورد اینکه آیا کم یا زیاد بودن ظرفیت باتری های لیتیوم-یون ارتباطی با کم کیفیت یا با کیفیت بودن اونها داره یا نه راهنمایی کنین. چون من میخواستم باتری لیتیوم-یون تهیه کنم باتریهای مثلا با 6800mAH ظرفیت از باتریهای با 2200mAH قیمت کمتری داشتند و در مارک های مختلف این مسئله قابل رویت بود . با اینکه میخوام باتری با ظرفیت بیشتر رو انتخاب کنم ولی این تفاوت قیمت زیاد عجیب اومد برام.
    و یه سوال دیگه اگه باتری با ظرفیت 6800mAH تهیه کنم ماژول شارژری که باید برای این باتری بگیرم باید چه مشخصاتی داشته باشه؟
    ممنون.

    1. سلام. خواهش می کنم.
      در مورد سوال اولتون باید بکم که در بازار جهانی اصلا باتری های 18650 (ابعاد 18 میلیمتر در 65 میلیمتر) با ظرفیت بالاتر از 3500mAh وجود ندارد و این باتری هایی که با نام 6800mAh به فروش می رسند(در ابعاد 18650) و به طرز عجیبی ارزان هستند، همان باتری های 2200 با کیفیت بسیار پایین هستند و در جریان کشی های 1C افت ظرفیت زیادی از خود به نمایش می گذارند.
      اصولا باتری های با ظرفیت بالا، از قیمت بالاتری نسبت به باتری های با ظرفیت پایین تر برخوردار هستند اما برند های مختلف نیز قیمت را نیز تحت تاثیر قرار داده اند.
      در مورد سوال دوم شما هم باید بگم که در کل شارژر و یا ماژول شارژ باتری های لیتیوم یون باید از اضافه ولتاژ (ولتاژ 4.2 ولت به ازای هر سل) جلوگیری کند. در هنگام شارژ هم اجازه ندهید که جریان شارژ باتری از 1C تجاوز کند و بهتر است باتری با نرخ 0.5C شارژ شود

  15. سلام و عرض ادب
    من به برد دارم که نیاز به 18 ولت داره برای همین در انتخاب تعداد باتری و ماژول شارژر نتونستم تصمیم بگیرم بخاطر اینکه توی جزئیات ماژول ها و باتری 2 تا ولتاژ رو عنوان کردند یکی ولتاژ فول شارژ ( برای یک باتری 4.2) و یکی ولتاژ تخلیه( برای یک باتری 3.7)
    با توجه به اینکه روی باتری ها هم ولتاژ رو 3.7 نوشته حالا من نمیدونم برای تامین 18 ولت مدارم و تعداد باتری آیا هرباتری رو 3.7 بگیرم(برای 18 ولت 5 عدد باتری) و یا اینکه اگر هر باتری رو 4.2 ولت حساب کنم تعداد 4تا میشه 16.8 ولت و 5 تا میشه 21 ولت!!!
    ممنون میشم راهنمایی کنین برای اینچنین موارد ولتاژ رو 3.7 باید بگیریم یا 4.2

    1. سلام خدمت شما.
      چند نکته باید این جا درنظر بگیرید.
      اول این که برد شما حداکثر ولتاژی که می تواند تحمل کند چه قدر است.
      دوم این که تا چه ولتاژی برد شما کار می کند (منظور حداقل ولتاژ است)
      سوم آیا برد شما نیاز دارد که ولتاژ دقیق 18 وات را بهش تحویل دهید
      با دانستن سه نکته ی بالا شما می تونید باتری و یا ماژول مناسب خودتون رو انتخاب کنید.
      در نظر داشته باشید که هر باتری لیتیوم یون حداکثر ولتاژی برابر با 4.2 ولت دارد و تا ولتاژ تقریبی 2.5 ولت دشارژ می شود.
      معمولا شما باید به برد ها ولتاژ ثابت بدهید که اگر برد شما هم این چنین باشد شما نیاز دارید که از برد های تنظیم ولتاژ برای این کار استفاده کنید. این برد ها تنوع زیادی دارند و به عنوان مثال می توانید از بردهای سویچینگ یا آیسی های رگولاتور استفاده کنید. برد های تنظیم ولتاژ نیز محدودیت ولتاژ ورودی نیز دارند که باید به آن هم توجه کنید.
      اگر برد شما محدودیت ولتاژی نداشته باشد شما از ولتاژ 3.7 استفاده کنید که این ولتاژ یک نماینده ی نسبی از ولتاژ 4.2 ولت و 2.5 ولت باتری است.
      باز تاکید می شود که سه نکته ی اول را حتما در نظر بگیرید تا اتفاقی برای برد شما رخ ندهد.

  16. سلام وقتتون بخیر نطرتون رو در باره مازول های bmsکه در بازار موجوده ووباطریهای ۱۸۶۵۰ میخواستم لطف کنید بفرمایید چه براندی برای باطری و چه ماژولی بهترو قابل اطمینان تره
    تشکر

    1. سلام خدمت شما. سوال شما یک سوال کلی هست. معمولا برند های معروف مانند ال جی، سامسونگ و یا سونی، برند های قابل اطمینان (به شرط اصل بودن) هستند اما هزینه این باتری ها بسیار زیاد تر از برند های معمول هست. در مورد BMS هم باید بگم که برند های معروف بسیار گران هستند و اگر قیمت برای شما مهم هست با ماژول های موجود در بازار به احتمال زیاد کار شما انجام میشود.

  17. با سلام و درود و خسته نباشید. جناب مهندس از حضورتون پوزش میخوام.برای یک وسیله برقی دوتا باطری ۱۸۶۵۰ رو سری کردم و برای شارژ اون از ماژول دو سل به اسم HXYP 2S-A18 استفاده کردم. سوالم این که حالا واسه شارژ کردنش از چه آداپتوری باید استفاده کنم؟
    آداپتور ۱۲ ولت از همین معمولیها دم دست دارم.
    یدونه هم آداپتور ۷ ولت با جریان ۳.۵ آمپر دارم.
    خواستم بدونم آیا از هیچ کدوم این آداپتورها میتونم استفاده کنم؟
    اگر اینا به درد این باطری و ماژول شارژی که نصب کردم نمیخوره محبت بفرمایید بگید چه آداپتوری میبایست تهیه کنم!؟!!
    یک دنیا سپاس از محبتتون

    1. سلام خدمت شما.
      ماژول شما یک برد محافظ دو سل هست که در هنگام شارژ باتری، از باتری شما حفاظت می کند. این ماژول وظیفه ی شارژ کردن و یا کنترل شارژ باتری شما را بر عهده ندارد و در هنگام شارژ باید به این نکته توجه شود که حتما باید از یک شارژر مناسب استفاده شود.
      برای شارژ باتری دو پارامتر بسیار مهم است.
      اول این که ولتاژ شارژ به هیچ عنوان نباید بالا تر از حد مجاز شود که برای شما 8.4 ولت خواهد بود (البته اگر باتری های شما لیتیوم یون باشند).
      دوم این که جریان شارژ شما هم نباید از 0.5C بیشتر شود.
      برای شارژ یک باتری شما بهتره که از یک شارژر باتری دو سل استفاده کنید و اگر شارژر در دست رس نبود از یک منبع تغذیه با محدود کننده ی جریان استفاده کنید و باز هم اگر منبع جریان محدود کننده هم نداشتید از آداپتور با ولتاژ 8.4 ولت با محدود کننده ی جریان تا جریان 0.5C استفاده کنید و به هیچ عنوان از این ولتاژ و جریان بیشتر نشود حتی اگر ماژول نام برده شده در داخل باتری وجود داشته باشد. آداپتور شما حتما باید محدود کننده ی جریان داشته باشد که تا آنجا که من اطلاع دارم آداپتور های معمولی محدود کننده ی جریان ندارند. پس حتما شما باید علاوه بر رعایت کردن محدوده ی ولتاژی، محدوده ی جریانی رو هم در نظر بگیرید که در غیر این صورت احتمال انفجار وجود خواهد داشت.

  18. با سلام خدمت دکتر عزیز
    من یک باتری لیتیومی کوچک 300ma دارم که روی خودش مدار ی با 2 ای سی کوچک دارد، ایا میتوان انرا با ولتاژ 5 ولت شارژ کرد؟ یا ولتاژ ورودی باید4.2 ولت باشد.
    اگر از برد محافظ دیکری که ولتاژ خروجی 4.2 ولت دارد استفاده کنم شارژ می شود؟ جزیان مناسب شارژ باید چقدر باشد ؟

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز.
      نکته ی اول این که باتری شما اگر تک سل باشد پیشنهاد می شود با 5 ولت شارژ نکنید چون که حتی اگر برد محافظ هم روی باتری باشه باز هم احتمال آسیب هست. پس بهتره با 4.2 ولت شارژ کنید. منبع تغذیه و شارژر برای این کار مناسبه.
      نکته ی دوم این که اگر ظرفیت باتری شما 300mAh باشد، جریان شارژ مناسب برای شما 150mA هست که میشه 0.5C
      برای شارژ باتری های لیتیوم یون شما باید از برد شارژر استفاده کنید نه برد محافظ.
      پس برای شارژ، یا منبع تغذیه استفاده کنید یا برد شارژر. برای منبع تغذیه حداکثر جریان رو 150 میلی آمپر تنظیم کنید و برای برد شارژر هم نباید جریان شارژ از 150 میلی آمپر بیشتر باشه.

    1. سلام. منظور شما دقیقا از سیم سوم چیه. اصولا باتری های لیتیوم پلیمر دو دسته سیم دارند که دسته ی اول مربوط به دشارژ باتری است (سیم های جریان بالا) و دسته ی دوم مربوط به سیم های بالانسر است که نقش متعادل سازی ولتاژ هر سل را در هنگام شارژ دارد.

    1. سلام خدمت شما. برای شارژ باتری لیتیوم یون، علاوه بر ولتاژ، جریان نیز مهم است. به همین دلیل آدابتور به دلیل عدم تنظیم جریان، مناسب برای شارژ باتری نمی باشد. شما باید برای شارژ باتری لیتیوم یون، محدوده ی جریان را نیز رعایت کنید. معمولا باتری های لیتیوم یون را با نصف ظرفیت شارژ می کنند یعنی اگر باتری 3000 میلی آمپر ساعت باشد، با جریان 1500 میلی آمپر باید شارژ شود.

  19. وقت خوش ایا میشه برای تبلت یا موبایل دوتا باتری هم نام فابریک راموازی کرد چون باتری فابریک گیر نمیاد برای کارکرد بیشتر ایا مشکلی برای تغذیه یا دیگر قسمت ها پیش میاد.چون گاها بودن گوشی هایی که باتری یدکی دوبل با ضخامت دوبرابر تو بازار بود و روی گوشی میگذاشتند

    1. سلام خدمت شما. از لحاظ عملکرد (دشارژ) مشکلی پیش نمیاد اما یک نکته ای ممکنه پیش بیاد و اون اینه که مدت زمان شارژ شما دو برابر میشه که ممکنه به شارژر تبلت، فشار بیاره که اگه شارژر شما قدرت کافی رو داشته باشه مشکلی پیش نمیاد.

  20. چراغ دوچرخه با باتری پلیمری دو سل حدود ۵۰۰ میلی فکر کنم با کابل مخصوص خود از این تخت ها نه گرد و کوچک و کوتاه و نازک متصل کردم به شارژر ۴.۵ ولت ۳۰۰ میای آمپر که حدود ۵ ساعت طول کشید ولی بازم چراغ شارژر روشن بود اگر چراغ قطع میشد نشان میداد شارژ کامل شده
    از طرفی این چراغو با کابل خودش میزنم پشت کیس حای usb ۵ ولت ۱۰۰ میلی آمپری ۴ ساعته شارژ میشه و چراغ شارژ خاموش میشه و تکمیل شارژ
    حالا سوالم اینه چرا با کابل تخت میزنم ب شارژر ۴.۲ ولت و ۳۰۰ میلی آمپری ۵ ساعت میکشه و هنوزم چراغ شارژ روشن است و خاموش نمی شود!!!؟؟
    ممنونم آقای دکتر

    1. برای شارژ شدن کامل یک باتری دو سل لیتیوم پلیمر (دو سل سری نه موازی. لطفا دقت کنید)، به ولتاژ 8.4 ولت نیاز داریم که در صورت پایین تر بودن این ولتاژ، نمیتونیم بگیم که باتری شارژ شده است. احتمال می دم که باتری شما یک باتری با دو سل موازی است نه با دو سل سری. در هنگام شارژ حتما به این نکته دقت کنید. در مورد سوال شما باید بگم که با در نظر گرفتن دو سل موازی و تشکل یک باتری با ساختار 1S2P، ولتاژ شارژ باید 4.2 ولت باشد. زمانی که از ولتاژ شارژر 5 ولت استفاده می کنید، باتری سریع تر به ولتاژ 4.2 می رسد اما زمانی که از ولتاژ 4.2 استفاده می کنید، باتری کند تر به ولتاژ نهایی یعنی 4.2 می رسد چرا که در انتهای شارژ با ولتاژ 4.2، جریان بسیار کم می شود و باتری بسیار آهسته شارژ می شود. پس اتفاقی برای شما افتاده منطقی است.
      باز تاکید می کنم به دو سل موازی بودن دقت کنید. (به احتمال بسیار زیاد دو سل موازی دارید نه دو سل سری)

  21. آیا استفاده از شارژر ۴.۵ ولت یا ۵ ولت با ۳۰۰ میلی امپر برای شارژ قوه با باتری داخلی ۲۲۰۰ یا ۱۸۰۰ میلی آمپر به علت پایین بودن ۳۰۰ میای آمپری کلگی شارژر در مقابل ۱۸۰۰یا ۲۲۰۰ لاتری چراغ قوه
    باعث آسیب به باتری چراغ قوه می شود یا نه؟؟
    ممنونم

    1. خیر اتفاقی برای باتری نمی افتد. فقط مراقب باشید که اگر باتری چراغ قوه از نوع باتری لیتیوم یون باشد، شارژر قبل از ولتاژ 4.2 ولت، شارژ باتری را متوقف کند یا باتری چراغ قوه دارای برد محافظ باشد.

  22. توی دو تا لینگ خوانده بودم ک پایین بودن جریان شارژر نسبت ب جریان دستگاه می تواند آسیب بزند به باتری دستگاه به علت دیر شارژ شدن و زمان بیشتر و اصطکاک بیشتر دستگاه هنگام شارژ

    1. سلام خدمت شما. در شارژ باتری های لیتیوم یون، هر چه جریان بیشتر باشد، دمای باتری نیز بیشتر می شود. چرا که حرکت یون ها در داخل باتری بیشتر صورت می گیرد. افزایش دمای باتری احتمال تخریب ساختار درونی الکترود ها را بالا برده و موجب کاهش طول عمر باتری می گردد. و علاوه بر آن، حرکت سریع یون ها، میتواند تخریب مواد فعال رو تسریع کند (مستقل از دما). در مورد تاثیر منفی در افزایش زمان شارژ، تا به حال مقاله ی علمی ندیدم و نمی تونم صد در صد حرف شما رو رد یا تایید کنم اما به نظر من افزایش زمان شارژ نمیتونه تاثیر منفی بر روی باتری لیتیوم یون بذاره. اما برای باتری های نوع دیگه مثل باتری های نیکل کادمیوم احتمال داره افزایش زمان شارژ، اثرات جانبی مثل اثر حافظه ای رو تشدید کنه و ظرفیت باتری کاهش پیدا کند.

  23. با سلام و خسته نباشید ببخشین مدار جدا ساز در مدار اتدازه گیری ولتاز باتری برای چیست و چگونه هست با تشکرو جایگزبنش ؟

    1. با سلام خدمت شما.
      اگر منظور شما از مدار جداساز، مدار ایزوله کننده هست، باید بگم که مدار ایزوله ساز، در واقع یک ولتاژ ایزوله را برای اندازه گیری به سمت مدار اندازه گیری می فرستد.
      مدارات ایزوله ساز در مداراتی که با برق شهر کار میکنند استفاده می شود چرا که ولتاژ برق شهر یک ولتاژ بسیار بالا است که برای هماهنگی مدارات الکترونیکی مورد نیاز است زیرا مدارات الکترونیکی غالبا از ولتاژهای پایین مثلا 12 ولت استفاده می کنند و به همین دلیل ما باید از مدارات ایزوله ساز استفاده کنیم تا آسیبی به مدار الکترونیکی وارد نشود.
      در مدار اندازه گیری ولتاژ باتری، استفاده از مدار ایزوله ساز زمانی اهمیت پیدا میکند که باتری برای شارژ از یک شارژر غیر ایزوله استفاده کند و معمولا مدار ایزوله ساز در کاربردهای عادی برای خوندن ولتاژ باتری الزامی نیست.
      اگر ایزوله سازی مهم باشد، جایگزینی برای این مدار وجود ندارد چرا که حتما باید ولتاژ مورد نظر به ولتاژ پایه (ولتاژی که مدار الکترونیکی با آن کار می کند) مربوط گردد.

  24. سلام آیا زمان شارژ شدن باتری لیتیوم یون با زمان دشارژ با همان جریان یکی است، من یک شارژر لیتیوم یون دارم در زمان یک ساعت باتری با ظرفیت 2000 میلی آمپر ساعت را با جریان ثابت ۲ آمپر تنها ۸۰۰ میلی آمپر شارژ می کند

    1. سلام خدمت شما. خیر جریان شارژ با جریان دشارژ متفاوت است. جریان دشارژ برای هر باتری فرق می کند. مطابق با اطلاعات باتری، جریان دشارژ مشخص می شود.
      برای شارژ هم جریان باید حداکثر به اندازه ی نصف ظرفیت تنظیم گردد.
      در مورد سوال شما، باید بگم که در انتهای شارژ، شارژر جریان شارژ را کم می کند تا آسیبی به باتری نرسد. در ضمن اگر شارژر 800 میلی آمپر ساعت را نشان بدهد، به این معنی است که باتری شما کاملا تخلیه نشده بوده. (با فرض سالم بودن باتری)

  25. اکثر باتریهای لیتیوم-یون 186500 و دیگر اندازه ها توی بازار مشخص نکردن که چه مقدار آمپری میتوانند تخلیه بشوند(ضریب دشارژ) حالا بیشترین مقدار آمپر را چقدر در نظر بگیریم. آیا بیشترین مقدار ضریب تخلیه به ظرفیت باتری بستگی دارد یعنی باتری 2000 میلی آمپر میتواند ۲ آمپر تخلیه بشود و بیشتر به باتری آسیب میرساند

    1. سلام خدمت شما.
      تنها راه ایمن برای این که بفهمیم حداکثر جریان دشارژ اون چه قدر است، بر اساس اطلاعات خود باتری بوده و اگر برند معروفی باشد، به راحتی با سرچ در اینترنت می توانید مشخصات باتری را پیدا کنید.
      تنوع باتری ها در جریان دشارژ زیاد است و از روی ظرفیت نمیتوان گفت که حداکثر جریان باتری چه مقدار می باشد.

  26. با سلام و وقت بخیر .خواستم سوال کنم آیا می توان باطری لیتیوم یون ۲۵ ولت ۵ آمپر رو که شارژرش مفقود شده با شارژر لپ تاپ که خروجی ۱۹ ولت و ۳.۷ امپر هست ، شارژ کرد ؟ ممنون.

    1. سلام خدمت شما. اگر بخواهید باتری خودتون رو با این شارژر شارژ کنید، باتری شما اصلا شارژ نمیشه. حتی ممکنه شارژر آسیب ببیند.

  27. سلام واحترام، چقدر حوصله به خرج میدید ووقت میزارید خیلی ارزشمند وقابل تقدیره ،دو عدد باطری ۲۰ ولت برای اره زنجیری که در روی موتورش ۲۱ ولت نوشته شده آیا تفاوت ولتاژ مشکلی نداره؟ ضمنا شارژ ودشارژ که گفته میشه نباید کامل باشه چطوری متوجه بشیم ؟ چون شارژر درجه ای نداره که نشون بده ودو ساعت ونیم طول میکشه چراغ شارژر سبز بشه یعنی سارژ کامل، ووقتی اره خاموش میشه متوجه دشارژ می شویم ضمنا آیا شارژر سریع برای سارژ این باطریها وجود داره،لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنونم

    1. سلام خدمت شما. ممنون از اظهار لطفتون.
      معمولا باتری ها یک محدوده ولتاژ دارند و وقتی گفته میشه 21 ولت، به این معنی نیست که همیشه 21 می ماند و مقداری تغییر در ولتاژ بعد از استفاده خواهد بود. فقط باید اطمینان حاصل کنید که ولتاژ باتری جایگزین در هنگام شارژ از حد مجاز بالاتر نرود. از روی این اطلاعات دقیق نمیشود گفت که باتری 20 ولتی آیا می شود که از 21 ولت بیشتر شارژ شود یا خیر.
      شارژ اشکالی ندارد که کامل باشد و شارژر آن را مدیریت می کند. اما وقتی که اره خاموش می شود به این معنی است که باتری توان خود را خالی کرده و دستگاه نباید بیشتر از آن انرژی از آن بکشد که معمولا دستگاه از باتری در این حالت از باتری محافظت می کند.
      برای شارژ، هر چه دیرتر باتری شارژ شود طول عمر باتری بهتر خواهد بود. باتری ها نباید زودتر از 2 ساعت شارژ شوند که احتمال خرابی باتری هست. پس این شارژر برای شما مناسب است.

  28. سلام خسته نباشید، من این باتری با مشخصات زیر (که کامل از روی خود باتری نوشتم) رو باید چه مدت زمانی شارژ کنم که شارژ کامل نشه و عمر باتری پایین نیاد؟
    مشخصات:
    LR Li-ion
    14500/500mAh
    3.7 V

    1. سلام خدمت شما. یک نکته باید بگم و اون اینه که باتری های لیتیوم یون اگر شارژ کامل شوند مشکل جدی برایشان پیش نمی آید.
      در مورد سوال شما باید بگم که مشخصات ارسالی مبهم است.عدد 14500/500 نامفهوم است.

      1. نه اون ۱۴۵۰۰ رو ولش کنید اون احتمالا ظرفیت باتری رو میگه ولی اون ۵۰۰ میلی آمپر ساعت هستش اگه امکان گفتن زمان شارژ برا این باتری بدون در نظر گرفتن حالا اون ۱۴۵۰۰، مقدوره این باتری با ۳.۷ ولت و ۵۰۰ میلی آمپر ساعت که لیتیوم یون هستش چه مدت زمانی بهتر هست برا شارژ که باتری عمر مفیدش رو از دست نده؟

        1. ظرفیت را با واحد میلی آمپر ساعت بیان می کنند. اگر 14500 ظرفیت است، واحدش میلی آمپر ساعت خواهد بود. اگر 500، واحدش میلی آمپر ساعته پس این عدد همان ظرفیت است. به همین دلیل میگم که این عدد ابهام دارد.
          در واقع ظرفیت در این سوال شما تعیین کننده است. اگر فرض را بر این بگذاریم که ظرفیت باتری شما 14500 میلی آمپر ساعت باشد، شما باید با جریان 7 آمپر، باتری خود را به مدت 2 ساعت شارژ کنید تا باتری تقریبا شارژ شود. (به شرط خالی بودن باتری). حالا اگر زیر دو ساعت باتری را شارژ کنید، باتری کامل شارژ نمی شود.
          بهترین روش برای سوال شما، بررسی ولتاژ باتری است. اگر ولتاژ باتری 4.2 ولت باشد، باتری شارژ کامل است و کمتر از این مقدار، باتری شارژ کامل نمی باشد. برای حالت شما، 4 ولت مناسب است. پس برای چک کردن حتما ولتاژ را بررسی کنید.

  29. باسلام و وقت بخیر.
    با دیدن این سایت و نحوه پاسخگویی به نظرم رسید اینجا میتونم جواب ابهامی که برام پیش اومده رو دریافت کنم.چند سوال دارم و پیشاپیش ممنون از صبر و حوصله در پاسخگویی.این رو هم اضافه کنم بنده چندان سررشته ای از الکترونیک و … ندارم.
    سوال اول : بنده دو تا باتری مخصوص دروبین فیلمبرداری داشتم که روسون نوسته بود 7.2 ولت فکر میکنم 3.800 میلی آمپر. از این پک ها که به دوربین وصل میشه.اینهارو سری کردم و در خروجی ولتاژ حدود 15 ولت رو داشتم.خروجی رو به یک پمپ آب 12 ولتی وصل کرده بودم و مشکلی به نظر نداشت.استفاده میکردم و بعد هم با شارژر مخصوص این باتری ها شارژ میکردم جداگانه. بعد پمپ رو با یک پمپ از همون نوع اما دوقلو عوض کردم.به طرز عجیبی وقتی به پمپ وصل میکردم باتری های سری شده رو یک لحظه پمپ تقه میکرد و دیگه کار نمیکرد و وقتی باتری ها رو تست میکردم میدیدم یکیشون تقریبا تخلیه شده و یکی مشکلی نداشت.باز وقتی شارژ میکردم و وصل میکردم همین اتفاق میفتاد.جاب لود وقتی با یک سیم نازکتر این باتری های سری شده رو وصل میکردم کار میکرد اما بشدت سیمها داغ میشدن در حد دود بلند شدن که طبیعتا ادامه نمیدادم.
    به نظر باتری ها هم مشکلی پیدا کردن چون مثل سابق شارژ نمیشن.
    اگر بتونید راهنمائی کنید که مشکل چیه و راه حل جلوگیری از این مشکل چیه ممنون میشم.چون بازهم باتری دوربین دارم و می ترسم مجدد وصل کنم و باز همین اتفاقات بیفته.

    سوال دوم : می خواستم ببینم از باتری های دریل پیچ گوشتی شارژی که اونها هم عملا داخلشون باتری لیتیومی هست میشه برای وصل کردن به وسایل مختلف از جمله همین پمپی که عرض شد استفاده کرد؟ مثلا باتری دریل شارژی 12 ولتی یا باتری 18 ولتی همراه با کاهنده ولتاژ. نگرانی که دارم باتوجه به تجربه ای که عرض شد خراب شدن اینهاست.میخوام ببینم از اینها چطور میشه استفاده کرد بدون اینکه آسیب ببینین؟ ایا باید بین این باتری ها و دستگاه ماژول یا مدار یا چیز مثلا دست سازی قرار داد؟ مثلا مدار ساده ای درست کرد و بین اینها قرار داد؟ کلا راه حل چیه؟

    سوال سوم: دقیقا تفاوت بین مدار محافظ و مدار شارژر باتری لیتیوم رو متوجه نشدم.مگر مدارهای شارژر این باتری ها خودشون مدار محافظ هم نیستند؟ آیا برای اتصال این باتری ها برای مصرف کننده نیاز به مدار محافظ هست؟

    با تشکر

    1. سلام خدمت شما.
      در مورد سوال اول: سوالی که پیش میاد اینه که آیا ولتاژ پمپ دو قلوی شما همون 12 ولته؟ برای جواب دادن به سوال شما، این پارامتر بسیار مهم است.
      در مورد سوال دوم: باتری های دریل شارژ از قدرت بیشتری برخوردار هستند و توان جریان دهی بهتری دارند. اصولا برای استفاده از باتری های لیتیوم یون، شما نباید اجازه بدید که ولتاژ هر باتری از 2.5 کمتر شود و یا از 4.2 ولت بیشتر گردد که این کار رو برد محافظ انجام می دهد. در ضمن برد محافظ اجازه ی جریان کشی بسیار زیاد هم از باتری نمیدهد.
      در مورد سوال سوم: منظور از برد شارژر، بردی هست که باتری را به صورت کنترل ولتاژ و کنترل جریان، باتری را شارژ می کند. به بیان ساده تر، برد محافظ با جریان متناسب، باتری را شارژ می کند. اما برد محافظ وظیفه ی کنترل جریان را بر عهده ندارد و اجازه نمی دهد که ولتاژ باتری از حدی بالاتر یا پایین تر برود. گاهی اوقات در بازار این دو برد به جای هم استفاده می شود که کاملا اشتباه است.

    2. افت ولتاژ به دلیل پمپ نیست. پس استفاده از باتری های قدرتمند این افت ولتاژ را کمتر می کند. برای اطمینان از عدم آسیب، سعی کنید از محدوده ی ولتاژ مجاز پمپ خارج نشوید اما راه دیگری به ذهن نمی رسد که اضافه ولتاژ مشکلی ایجاد می کند یا نه. حذف کاهنده، باعث می شود که ولتاژ دو سر پمپ بالاتر برود. به همین دلیل است که با حذف کاهنده پمپ کار می کند. زیرا کاهنده ولتاژ را کاهش داده بود. مقاومت باعث افت ولتاژ شدید می شود و جریان را به چند میلی آمپر محدود می کند (قانون اهم در برق). مقاومت پتانسیومتر بسیار بالا است و جریان به چند میلی اهم محدود می شود که طبق گفته ی شما، پمپ حداقل یک آمپر نیاز دارد.

      1. ضمن تشکر البته همانطور که در صحت های قبل تر عرض شد در زمان استفاده از آداپتور هم حدود 2ولت کاهش ولتاز دو سر پمپ در زمان شروع بکار پمپ رخ می دهد.یعی چه باآداپتور و چه به باتری به محض شروع به کار پمپ 2ولت کاهش ولتاژ در سر پمپ نمایان م گردد.قاعدتا این باید به دلیل جریان کشی و مصرف پمپ باشد.
        در هر حال هنوز متوجه نشدم که چرا کاهنده که ر روی تبدیل 16 ولت به حدود 13 ولت تنظیم شده و در دو س پمپ هم 13 ولت نشان داده می شود چرا به محض زدن دکمه شروع به کار پمپ ال ای دی روی کاهنده کم رنگ شده و پمپ کار نمی کند.
        کلا مسائل مروط به کار پمپ با باتری ها به علامت سوال بزرگ غیرقاب فهمی تبدیل شده است
        درخصوص ولتاژ پمپ هم در برخی پمپ های دوقلو مشابه این پمپ محدوده ولتاژ 9 تا 14 روی پمپ درج شده بود اما روی این پمپ چیزینوشته نشده است. دوستی مانند شما هم گفتد با ولتاژ 14یا 15 ولت باتوجه به اینکه با شروع کار پمپ 2ولت هم کاهش پیدا میکند مشکلی خواهد بود اما دلیل دیگری ارائه نشده است.

        1. ضمنا آیا میتوان از دیمرها هم ای تغیرولتاژ و کاهش آ« استفاده نمود؟ چه تفاوتی بین دیمر و کاهندهوجود دارد؟

          1. دیمر ولتاژ های متغیر و 220 ولت را کم می کند. نه ولتاژ های ثابت را. (در واقع میانگین ولتاژ را برای ولتاژ های متغیر و 220 ولت کم میکند.)

        2. کاهش ولتاژ به دلیل جریان کشی است و اگر آداپتور یا باتری قوی تر باشد این افت ولتاژ کمتر خواهد شد.
          فرض کنید ولتاژ باتری16 باشد. کاهنده ولتاژ را به 13 ولت کاهش می دهد. بعد از روشن شدن پمپ، جریان 1 آمپر از پمپ کشیده می شود. این جریان از باتری نیز کشیده می شود. با جریان کشی از باتری، ولتاژ باتری افت می کند و این ولتاژ به فرض به 12 ولت کاهش می یابد و هر چه باتری ضعیف تر و کار کرده تر باشد، این افت ولتاژ بیشتر می شود. کاهنده نیز سه ولت از ولتاژ باتری را کم می کند. پس ولتاژ دو سر پمپ 9 ولتت می شود. اما اگر باتری ضعیف نبود، به جای 12 ولت، 15 ولت به کاهنده میرسید و کاهنده آن را 12 ولت می کرد و به پمپ می داد.

  30. سلام من یه ماشین کنترلی راهسازی دارم(بیل مکانیکی) ولی باتریش زودتموم میشه میخام بدونم میشه من سیمهای ماشینو بجای باتری به یه آداپتور Dc که ولتاژ برابر با باتری داره وصل کنم وباتریو دربیارم .میدونم میشه ازباتری یدکی استفاده کرد ولی میخام بدونم این روش میشه یا نمیشه
    مشخصات باتری 7.4v 1200

    1. سلام خدمت شما. اگر آداپتور شما، قدرت جریان دهی مثل باتری های شما را داشته باشد این کار ممکن خواهد بود. مثلا اگر باتری شما بتواند 5 آمپر بدهد، آداپتور شما هم باید 5 آمپر بدهد.
      در ضمن جریان شارژ شدن با جریان دشارژ شدن فرق دارد پس حتما از قدرت جریان دهی آداپتور مطمئن شوید.

  31. میشه یکم بیشتر توضیح بدین منظورشمااینه که جریان باید با قدرت تخلیه باتری برابر باشه مثلا باطری ۱۵c باشه نیاز به آداپتوربا چه جریانی است

    1. اگر باتری 15C باشد، یعنی توانایی 15 برابر ظرفیت خودش رو میتونه جریان بدهد. یعنی اگر باتری شما 1200mAh باشه، 15 برابر اون میشه 18 آمپر. پس آدابتور شما باید بتواند 18 آمپر تحویل دهد. البته اگر وسیله ای که باتری روی آن نصب میشود، جریان کشی کمتری داشته باشد، شما می توانید از آدابتور ضعیف تری استفاده کنید. مثلا ممکن است ماشین شما حداکثر 15 آمپر بکشد پس آداپتور شما هم تواند 15 آمپر باشد.

  32. آیا آداپتور باولتاژ۷.۴ که ۱۵آمپربدهد وجود دارد
    یه سوال دیکه اینکه یک آمپر چند وات است
    واینکه روبعضی ازباتریا جلوی ظرفیت نوشته 3.7wh یعنی چی
    و روبعضی باتریا دوتا نرخ cزده کدومش درسته
    الان میشه من چندباتریو موازی کنم ظرفیت بره بالا استفاده کنم خطری نداره.ببخشید زیاد شد

    1. سلام. آداپتور جریان بالا وجود دارد اما متناسب با ولتاژ شما فکر نکنم وجود داشته باشد. شما می توانید به کمک کاهنده های ولتاژ، ولتاژ 7.4 ولت را بسازید. احتمالا آداپتور 12 ولت 15 آمپر وجود داشته باشد که به کمک یک کاهنده ی مناسب، ولتاژ را تا 8 ولت می توانید پایین بیاورید.
      یک آمپر را نمی توان بدون ولتاژ به وات تبدیل کرد. به صورت ساده، حاصل ضرب ولتاژ در جریان، وات تحویل می دهد. مثلا یک آمپر با ولتاژ 8 ولت، میشه 8 وات.
      واحد Wh واحد انرژی است. یعنی حاصل ضرب مدت استفاده از باتری و میزان توان کشیده شده، 3.7 است. مثلا یک ساعت 3.7 وات انرژی می دهد. یا نیم ساعت 7.4 وات انرژی می دهد.
      نوشتن دو نرخ جریان احتمالا مربوط به جریان پیوسته و جریان لحظه ای است که هر دو تا درست است.
      برای موازی کردن باید به دقت موازی کردن انجام شود. اگر تا به الان این کار را نکردید لطفا موازی نکنید.

  33. آقا خیلی ببخشیدکه من اینهمه سوال میکنم این کاهندیه ولتاژ ۸واحد میتونه کم کنه یااینکه ولتاژو میاره رو۸ولت متوجه نشدم واینکه مارک خوبش چیه
    یه سوال دیگه اینکه جریان زیاد به مصرف کننده آسیب میزنه به عنوان مثال اگه ما یه لامپ بامصرف ۵ولت و۱آمپرداشته باشیم واونو به منبع ۵ولت و۳آمپر بزنیم اتفاقی نمیوفته چون من ازمصرف موتور ماشین مطمعا نیستم میپرسم

    1. وظیفه ی ماست که به سوال شما پاسخ بدیم.
      کاهنده یک ماژول است که ولتاژ ورودی را به یک ولتاژ خروجی با مقدار کمتر تبدیل می کند. این کاهش ولتاژ به کمک یک پیچ تنظیم، تغییر می کند. شما با دادن یک ولتاژ 12 ولت به کاهنده، با تغییر پیچ تنظیم میتوانید ولتاژ را تا 8 ولت پایین بیاورید.
      اگر داخل اینترنت سرچ کنید انواع مختلفی برای شما می آورد اما نمیتونم با اطمینان از مارک اون صحبت کنم. نکته ی مهم برای شما، جریان کاهنده و بازه ی ولتاژ ورودی و خروجی است که برای هر کاهنده ذکر می شود
      مقدار جریان کشیده شده به وسیله ی مصرفی مربوط است نه منبع تغذیه. پس منبع تغذیه ولتاژ، با جریان بالا تر آسیبی به مصرف کننده نمی زند.

  34. یک دنیاممنون بابت کمک شما وجواب های کامل وباحوصله شما واقعا ازتون تشکرمیکنم وبه عنوان سوال آخر میشه بگید اگه ما بجای باتری باظرفیت ۱۲۰۰ازباتری ۸۰۰۰باهمون ولتاژ استفاده کنیم خطرانفجار واینا ندارد چون برام سواله که چرا خود شرکت هاازظرفیت بیشتر استفاده نمیکنن .

    1. خواهش می کنم. باتری های با ظرفیت بالا تر، دارای وزن بالاتر و حجم زیادتر اند و زمان شارژ شدن آن ها نیز بیشتر خواهد شد. احتمال انفجار و آتش سوزی مربوط به نحوه ی استفاده است که به دلیل استفاده ی یکسان، احتمال آتش سوزی آن ها یکسان خواهد بود.
      البته اگر به هر دلیلی انفجار رخ دهد، در باتری های با ظرفیت بالا این انفجار بالاتر خواهد بود. اگر شما تمایل به افزایش ظرفیت باتری دارید، حتما موارد احتیاط در شارژ را رعایت فرمایید که در مقاله ی آموزشی به آن پرداخته شده است.

  35. سلام دوباره جناب دکتر من یه ماژول کاهنده ۲۰آمپری پیداکردم الان اینو بایدبامولتی مترتنظیم کنم خروجیشو
    واینکه یه ماژول نمایشگرولتاژ وجریان دیدم خاستم ببینم میشه اونووصل کردبه ماژول کاهنده یانه واینکه دقت اونازیاده یاممکنه اشتاه کنه
    یه سوال دیگه تومقاله ی معرفی شارژرتون گفتین اون شاژرا تنظیم میشن میخام بدونم میشه ازاونها هم بعنوان منبع تغذیه استفاده کرد

    1. سلام خدمت شما. بله باید با مولتی متر ولتاژ رو تنظیم کنید. در برخی از ماژول های کاهنده، حداکثر جریان هم قابل تنظیم است که باید به کمک یک مقاومت اهم پایین و توان بالا، و قسمت جریان سنج مولتی متر، حداکثر جریان تنظیم شود.
      ماژول های نمایشگر را می توانید به کاهنده وصل کنید اما محدوده ی مجاز برای ولتاژ و جریان نمایشگر نباید کمتر از ماژول کاهنده باشد. دقت این ماژول ها معمولا قابل قبول است.
      منبع تغذیه یک ویژگی دارد و اون تنظیم دلخواه ولتاژ و حداکثر جریانه. شارژر ها رو نمی تونیم به صورت دلخواه ولتاژش رو تنظیم کرد و این که شارژر ها نیاز به یک باتری در خروجی خود دارند اما منبع تغذیه محدودیتی در نوع خروجی ندارد.
      پس از شارژر نمی توانیم به عنوان یک منبع تغذیه استفاده کرد اما می توانیم از منبع تغذیه به عنوان شارژر استفاده نمود (البته با رعایت الزامات ایمنی)

  36. این نمایشگر۱۰آمپریه فکنم کافیهhttps://shop.ideaelec.com/product/current-voltage-dc-display/
    ولتاژخروجی ۷.۴
    جریان ۱۰آمپر

    1. سلام خدمت شما. به طور خلاصه می تونم بگم که مانیتور کردن باتری ها نیازمند دو اطلاعات کلی است. این دو اطلاعات، ولتاژ باتری و جریان اون هست که به کمک این دو پارامتر، تقریبا تمامی اطلاعات باتری به دست می آید.
      برای به دست آوردن ولتاژ باتری، معمولا از ADC استفاده می شود و برای به دست آوردن جریان، دو راه استفاده از سنسور ها (مثلا سنسور اثر هال) و استفاده از مقاومت های شنت و خواندن ولتاژ آن پیشنهاد می شود.

  37. با سلام و احترام
    می توانید نمودار درصد شارژ – دما را برام رسم کنید و توضیح بفرمایید
    ممنون

    1. سلام خدمت شما. نمودار درصد شارژ (soc) بر حسب دما یک نمودار غیر معمول است و تا الان این نمودار در مقالات مربوط به باتری های لیتیوم یون مشاهده نشده است.
      معمولا درصد شارژ باتری با تغییر دما تغییر نمی کند چرا که یونی به دلیل تغییرات دمایی جا به جا نمی شود

  38. سلام ببخشید یه سوال داشتم که میدونم که سوال آماتوری محسوب میشه🤦‍♂️
    ببخشید یک باتری لیتیوم یون با ۵۰۰ میلی آمپر ساعت و ۳.۷ ولتاژ، با شارژری با همین مشخصات (۵۰۰ میلی آمپر ساعت و ۳.۷ ولتاژ خروجی) چقدر باید تو شارژ بمونه تا بهترین بازدهی رو داشته باشه؟

    1. سلام خدمت شما
      برای شارژر ها معمولا جریان ذکر می شود. تا جریان شارژر مشخص نباشد، نمی توان گفت که باتری شما چند ساعته شارژ می شود.
      به طور کلی می توان گفت که اگر جریان شارژر شما قابل تنظیم باشد، شما باید جریان شارژر را بر روی نصف ظرفیت تنظیم کنید تا باتری طول عمر خوبی داشته باشد. در مورد شما، جریان تنظیمی باید 250 میلی آمپر باشد.
      اگر شارژر تنظیم جریان نداشته باشد، به احتمال زیاد شارژر با جریان تثبیت شده ی خودش، باتری شما را شارژ می کند که در صورت شارژ کامل، عملیات شارژ خود به خود متوقف می شود. معمولا با یک راغ سبز اتمام شارژ نشان داده می شود.

      1. ممنون از پاسخ به موقع و سریع شما
        بله شارژر باتری یک چراغ قرمز رنگ داره که موقع شارژ روشن هستش و بعد از مدتی خاموش میشه خیلی ممنون❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن