دلیل بادکردن باتری‌های لیتیوم پلیمر و راه‌های جلوگیری از آن

دلیل باد کردن باتری‌های لیتیوم پلیمر

 

 

 مقدمه ای بر چرایی اهمیت بادکردن باتری :

باتری‌ها یکی از مهمترین ابزار در زندگی روزمره‌ی ما هستند و بسیار بر زندگی ما تاثیر گذاشته‌اند. باتری‌های بر پایه لیتیوم مانند باتری‌های لیتیوم پلیمر و باتری‌های لیتیوم یون بسیار پر طرفدار بوده و کاربرد فراوانی در لوازم الکتریکی، الکترونیکی، رباتیک و پرنده‌های بدون سرنشین (مانند کوادکوپترها) دارند.

باتری لیتیوم پلیمریکی از مهمترین مسائل که در هنگام استفاده از باتری‌های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر مطرح می‌شود، نحوه‌ی استفاده از باتری‌هاست که در صورت عدم رعایت این مسائل، صدمات مالی و حتی جانی برای مصرف کننده به وجود می‌آید.

باد کردن باتری موبایلباد کردن باتری و علت آن 

یکی از این مشکلات، بادکردن باتری‌های لیتیوم پلیمر است . بادکردن باتری باعث کاهش شدید عمر باتری پلیمری شده و عملکرد آن را بسیار کاهش می‌دهد.

  • بادکردن باتری‌های لیتیوم پلیمر به دلیل تجزیه الکترولیت پلیمری است. مواد حاصل از تجزیه‌ی این نوع از الکترولیت‌ها، به صورت گازی بوده و باعث بادکردن باتری لیتیوم پلیمر می‌شود.

 

محدوده پایداری الکترولیت

  • یکی از دلایل اصلی در بادکردن باتری‌های لیتیوم پلیمر، خارج شدن ولتاژ باتری از محدوده‌ی مجاز پایدار الکترولیت است. به بیان ساده‌تر اگر ولتاژ باتری از محدوده‌ای خاص فراتر رود :
  1. الکترولیت پلیمری(و یا حتی الکترولیت مایع) تجزیه شده
  2. به محصولات گازی تبدیل می‌شود
  3. در نهایت باعث باد کردگی باتری لیتیوم پلیمر و کاهش عمر آن خواهد شد.

محدوده‌ی ولتاژ پایدار برای باتری‌های لیتیوم پلیمر، ولتاژی بین 3 ولت تا 4.2 ولت به ازای هر سل باتری است. به عبارت دیگر اگر باتری لیتیوم پلیمری دارای سه سل باشد، محدوده‌ی نگهداری باتری، ولتاژی بین 9 ولت تا 12.6 ولت خواهد بود. البته این محدوده ولتاژ برای باتری های لیتیوم یون کمی بیشتر است اما در حالت کلی این محدوده ولتاژ باید رعایت شود و بسته به نوع باتری و تکنولوژی به کار رفته در آن این ولتاژ فرق خواهد کرد.

خارج شدن از این محدوده به شدت می‌تواند به باتری آسیب برساند و حتی امکان از بین رفتن کامل باتری را فراهم می‌کند. در هنگام استفاده از باتری‌های لیتیوم پلیمر حتما باید از مدارات محافظتی جهت از جلوگیری از کاهش ولتاژ و افزایش آن استفاده کرد.

محدوده ولتاژ مناسبجمع‌بندی

به صورت خلاصه مشخص شد که باتری های لیتیوم پلیمری و لیتیوم یونی شرایط استفاده‌ی مخصوص به خود را دارند . همین‌طور در هنگام شارژ و دشارژ باتری‌ها هرگز نباید از محدوده‎ی پایداری باتری‌های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر فراتر رفت . پیشنهاد می‌شود در هنگام استفاده از باتری‌های لیتیوم پلیمر و لیتیوم یون :

  1. از مدارات محافظتی استفاده کرد
  2. هنگام شارژ نیز از شارژر مناسب برای باتری استفاده گردد.

چرا که شارژرها اجازه‌ی افزایش بیش از حد ولتاژ باتری را نخواهند داد. با رعایت این نکات می‌توان تا حد خوبی از بادکردن باتری جلوگیری کرد.

شارژر و مدار شارژر

تاریخ انتشار: فروردین 1399

سردبیر علمی

حسین جعفری پور- دانشجوی دکتری دانشگاه تهران- رشته ی برق الکترونیک- گرایش افزاره های میکرو و نانوالکترونیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن