طراحی هوشمندانه برای باتری‌های حالت جامد با نانولوله‌های کربنی

طراحی هوشمندانه برای باتری‌های حالت جامد با نانولوله‌های کربنی

 

 

چالش‌های باتری حالت جامد

 

  • بر خلاف باتری‌های حالت جامد، باتری‌های لیتیوم یون باتری‌هایی هستند که از یک مایع یا یک ژل پلیمری به عنوان ماده الکترولیت بین دو الکترود باتری استفاده می‌شود. الکترولیت اجازه می‌دهد تا یون‌های لیتیوم هنگام شارژ و دشارژ به سمت آند و کاتد حرکت کنند . در حالی که الکترولیت جامد می‌تواند ایمن‌تر از الکترولیت‌های مایع باشد چرا که احتمال اتصال بین آند و کاتد به شدت کاهش یافته است.
  • یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در الکترولیت‌ حالت جامد این است که وقتی باتری شارژ می‌شود, اتم‌ها در سمت آند لیتیوم تجمع می‌یابند و باعث تغییر شکل آن می‌شوند.  زمانی که باتری در حالت دشارژ قرار گیرد، فلز لیتیوم دوباره تغییر شکل می‌دهد. این تغییرات به صورت پی در پی تکرار شده و علاوه بر کاهش اتصال فلز به الکترولیت جامد، شکستگی های میکروسکوپی در داخل الکترولیت اتفاق خواهد افتاد.

شکستگی داخل الکترولیت جامد

  • مشکل دیگر در باتری‌حالت جامد این است که الکترولیت‌ این باتری‌ها به طور شیمیایی پایدار نیستند و این در حالی است که الکترولیت جامد در تماس با فلز لیتیوم (فلزی بسیار فعال) قرار دارند و در طول زمان تجزیه می‌شوند.

دانشگاه MIT در پی حل مشکلات

بیشتر تلاش‌ محققان بر روی طراحی مواد الکترولیت جامد متمرکز شده‌است . به طوری که کاملاً در برابر فلز لیتیوم پایدار باشند. محققان دانشگاه MIT یک طرح خلاقانه و جدیدی را به کار گرفتند که از دو نوع دیگر از جامدات با عنوان MIEC (mixed ionic-electronic conductors) و ELI (electron and Li-ion insulators) استفاده می‌کند که کاملاً در تماس با فلز لیتیم پایدار هستند. نانولوله های کربنی یکی از انواع دسته‌ی MIEC هستند که این تیم تحقیقاتی بر روی آن کار کرده است.

نانولوله های کربنی به عنوان MIEC

نانولوله‌های کربنی

محققان یک ساختار سه‌بعدی در مقیاس نانو را به شکل مجموعه‌ای از لوله‌های MIEC شش‌ضلعی ایجاد کردند. این لوله‌ها تا حدی با فلز لیتیوم جامد پر شده تا یک الکترود باتری تشکیل دهند. به دلیل وجود فضای خالی درون هر لوله  وقتی که لیتیوم در فرآیند شارژ افزایش حجم پیدا کند، به فضای خالی درون لوله‌ها جریان می‌یابد و مانند یک مایع حرکت خواهد کرد.

تاثیر ورود لیتیوم به درون نانولوله کربنی

در این فرایند، علاوه بر اینکه لیتیوم ساختار بلوری جامد خود را حفظ می‌کند، فشار ناشی از انبساط نیز کاهش یافته و ابعاد خارجی نانولوله‌های MIEC بدون تغییر باقی خواهد ماند. ماده‌ی ELI به عنوان یک چسب مکانیکی بین دیواره‌ی نانولوله‌های MIEC و لایه الکترولیت جامد عمل می‌کند.

ساختار توخالی لیتیوم جامد درون نانولوله کربنی

در این ساختار لیتیوم هرگز تماس الکتریکی با مواد را از دست نمی‌دهد. بنابراین, کل باتری حالت جامد می‌تواند به صورت مکانیکی و به لحاظ شیمیایی پایدار بماند.  زیرا دیواره‌های این ساختار از پیوندهای شیمیایی پایدار ساخته شده‌اند. فیلم زیر نحوه‌ی حرکت لیتیوم درون نانولوله‌های کربنی را نشان می‌دهد.

این تحقیق می‌تواند به آندهای امن منجر شود.  علاوه بر آن این نوع از آندها فقط یک چهارم وزن آندهای معمول با همان میزان ظرفیت ذخیره‌سازی را دارند . به طور مثال می‌تواند تلفن‌های همراه را با یک بار شارژ کند اما تا سه روز مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است که این فرایند برای فلز سدیم نیز مورد استفاده  است.

لایه نشانی لیتیوم درون نانولوله کربنی

منبع:Li metal deposition and stripping in a solid-state battery via Coble creep

تاریخ انتشار: فوریه 2020

ویراستار: حسین جعفری پور

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن