ساخت الکترولیت فوق هادی برای باتری‌های حالت جامد

ساخت الکترولیت فوق هادی برای باتری‌های حالت جامد

به نقل از سایت صنعت نانو، محققان ژاپنی موفق به کشف نوعی از الکترولیت جامد شده‌اند که این الکترولیت در باتری‌های حالت جامد کارایی بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. این الکترولیت با داشتن مقاومت بسیار کم در برابر صفحه‌ی لیتیومی، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای باتری‌های لیتیوم سولفور خواهد بود.همچنین این الکترولیت هیدریدی با داشتن هدایت یونی بالا برای یون‌های لیتیوم در دمای اتاق، زمینه‌ی تحقیقات تازه‌ای را برای باتری‌های حالت جامد گشودند.

محققان دانشگاه توهوکو (Tohoku) ژاپن از طریق طراحی ساختارهای توده‎های هیدروژنی چالش کاهش پایداری الکترولیت‎های جامد را رفع کردند. این ماده به عنوان ماده آندی در باتری‎های لیتیومی حاوی الکترولیت‎های جامد قابل استفاده است.

باتری‎های حالت جامد امروزی از آند فلز لیتیوم استفاده می‎کنند و مشکل کمبود دانسیته انرژی را که در باتری‎های لیتیوم یون رایج با آن مواجه هستیم، برطرف می‎سازند. اما تاکنون کاربرد آنها در سل‎های واقعی بررسی نشده زیرا یون لیتیوم مقاومت انتقال بالایی دارد که ناشی از عدم پایداری الکترولیت جامد در برابر فلز لیتیوم است.

این الکترولیت جامد که هدایت یونی و پایداری بسیار بالایی را نسبت به فلز لیتیوم نشان داده، یک موفقیت بزرگ برای تمام باتری‎های حالت جامدی است که از آند فلز لیتیوم استفاده می‎کنند. تمام باتری‎های حالت جامد به عنوان گزینه‎هایی نویدبخش جهت جایگزینی با باتری‎های لیتیوم یون شناخته می‎شوند که از مشکلات ذاتی از قبیل نشت الکترولیت، آتشگیری و کمبود دانسیته انرژی رنج می‎برند.

در صورتیکه از آند فلز لیتیوم در باتری‎های حالت جامد استفاده شود، می‎توان بیشترین ظرفیت تئوری (3860 میلی آمپرساعت بر گرم) و کمترین مقدار پتانسیل (3.04- ولت) را بدست آورد. هدایت یون لیتیوم در الکترولیت‎های جامد، یک فاکتور اصلی در باتری‎های لیتیومی به شمار می‎رود؛ زیرا میزان هدایت یونی و پایداری الکترولیت جامد، کارایی باتری را تعیین می‎کند.

منتها مشکل اینجاست که اغلب الکترولیت‎های جامد موجود، پایداری شیمیایی و الکتروشیمیایی خوبی نداشته و یا اتصال مناسبی با فلز لیتیوم برقرار نمی‎کنند که درنهایت منجر به وقوع واکنش‎های جانبی ناخواسته‎ای در سطح الکترود می‎شود. این واکنش‎های جانبی باعث افزایش مقاومت سطح شده و بازده باتری را در اثر تکرار چرخه‎های شارژ و دشارژ به شدت کاهش می‎دهند.

حال نوید این می‎رود تا با استفاده از این ماده هیدریدی بتوان گام موفقی در راستای تجاری‎سازی باتری‎های حاوی الکترولیت جامد در محصولات تجاری برداشت و کاربرد این باتری‎ها را روز به روز افزایش داد.

منبع خبر: battery.nanoindustry.ir

ویراستار: حسین جعفری پور

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن