درون کارخانه یGigafactory تسلا چه خبر است؟

درون کارخانه یGigafactory تسلا چه خبر است؟

تسلا یکی از بزرگترین کارخانه ها در حوزه ی ماشین های الکتریکی است که تقریبا میتوان گفت که رقیبان تسلا توان رقابت با این شرکت بزرگ را ندارند. در این راستا، این کمپانی برای تولید باتری ماشین های الکتریکی خود، کارخانه ی گیگافکتوری (Gigafactory) را در نوادای آمریکا احداث کرده است تا بتواند علاوه بر تولید انبوه باتری های لیتیوم یون، به بهبود این باتری ها، کمک کند.

به تازگی خبرگزاری CNBC از درون کارخانه ی گیگافکتوری، گزارشی تهیه نموده و با مصاحبه با رییس تسلا، آینده ی این نوع از خودروها را جویا شده است.


طبق گفته ی آقای Jerome Guillen رئیس بخش اتومبیل کمپانی تسلا، این کمپانی بدون شرکت Gigafactory هرگز نمیتواند که نیاز خود به باتری را برطرف کند و این شرکت برای تسلا اهمیت فوق العاده ای دارد. به همین دلیل سرمایه گذاران تسلا به دنبال این هستند که در اروپا و شانگهای، دو شرکت همانند شرکت Gigafactory احداث نمایند تا با تولید انبوه باتری های لیتیوم یون، از قیمت تمام شده ی این باتری ها بکاهند.

به عبارت دیگر با تقسیم قیمت ثابت تولید باتری بر روی تمام باتری ها، قیمت نهایی نیز کاهش میابد. اما مطابق گفته ی آقای Sam Jaffe، تحلیلگر صنعت خودروهای الکتریکی، قیمت تمام شده ی هر کیلو وات ساعت، 116 دلار است که هنوز از صنعت بسیار فاصله دارد.

مطابق شکل بالا هر باتری ماشینهای الکتریکی، از 16 ماژول مجزا تشکیل شده است و هر ماژول نیز از به هم پیوستن 44 سل باتری تشکیل می شود.

همان طور که از شکل بالا مشخص است، برای تنظیم دمای باتری ها، از یک مایع سرد کننده استفاده می شود که این مایع از بین باتری ها عبور داده میشود.پس بدیهی است که بین خنک نگه داشتن باتری ها و چگالی انرژی هر سل باتری، از لحاظ میزان حجم هر سل، یک مصالحه باید وجود داشته باشد. به عبارت بهتر، هرچه حجم باتری بیشتر شود خنک کردن آن سخت تر ولی در عوض چگالی انرژی آن بالاتر می رود. پس یک حالت بهینه برای حجم باتری نیاز است.

شرکت تسلا بر پایه ی سه برنامه اصلی، اهداف خود را پیش میبرد که رکن اول، اضافه کردن خط های تولید بیشتر به کارخانه ی Gigafactory است. با این کار، تعداد باتری های تولید شده بیشتر می شود و علاوه بر رفع نیاز تسلا، قیمت باتری ها نیز کاهش میابد.

رکن دوم کارخانه ی تسلا، طراحی بهتر خطوط تولید است که با این کار سرعت تولید باتری ها بیشتر میشود و در زمان کوتاه تری باتریهای مورد نیاز تسلا فراهم میشود. رکن آخر در این شرکت، بهبود طراحی ساختار خارجی باتریهای لیتیوم یون است که با بهبود ساختار خارجی باتری ها، میتوان علاوه بر حفظ چگالی انرژی مناسب، عملیات سرد کردن باتری ها نیز به بهترین شکل انجام شود که این عملیات سرد کردن به عمر باتری، کمک بسیار بزرگی خواهد کرد.


همانطور که اشاره شد، کارخانه ی Gigafactory برای تسلا اهمیت بسیار زیادی دارد و تقریبا میتوان مطمئن بود که بدون این کارخانه، تولید انبوه ماشین های الکتریکی توسط تسلا، کاری غیرممکن است و علاوه بر این، کاهش قیمت این خودروها، بسیار وابسته به تولید زیاد است و بدون وجود باتری، ماشین های الکتریکی بی معنی خواهد بود پس میتوان نتیجه گرفت که شرکت Gigafactory نقش حیاتی برای کمپانی تسلا خواهد داشت.

مدیران و سرمایه گزاران تسلا بر این عقیده اند که تسلا هنوز در اول راه خود است و موفقیت های چشمگیری در انتظار این شرکت بزرگ است.

منبع:insideevs.com

تاریخ انتشار:29 نوامبر 2018

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن