ویژگی‌های باتری (جریان)

مقدمه:

در قسمت قبل به ویژگی ولتاژ باتری پرداخته شد و در این مقاله‌ی آموزشی به جریان و پارامترهای وابسته به آن میپردازیم و خواهیم دید که کاهش ابعاد کمک چشمگیری به افزایش جریان کسیده شد از باتری خواهد کرد.

جریان:

پارامتر مهم دیگر یک باتری، جریان است که این جریان، تعیین کننده‌ی ویژگی‌های اساسی یک باتری است. در واقع جریان می‌تواند مشخص کننده‌ی کاربرد یک باتری باشد به این صورت که اگر باتری بتواند جریان بالایی را به مدار تحویل دهد، این باتری یک باتری توان بالا خواهد بود زیرا هر چه جریان بیشتر باشد، الکترون های بیشتری وارد مدار می‌شوند و در مدت زمان کوتاه‌تری، انتقال انرژی بیشتری رخ می‌دهد در حالی که بعضی از باتری‌ها، جریان بالایی را در اختیار ما نمی‌گذارند که این باتری‌ها در جاهایی به کار می‌روند که جریان‌کشی وسیله‌ی الکتریکی کم باشد مثلا در ساعت های مچی که جریان ناچیزی را مصرف می‌کنند، استفاده از باتری‌های با جریان بالا، صرفه‌ی اقتصادی ندارد و بهتر است که باتری با جریان پایین ولی در عوض انرژی بالا استفاده شود تا مدت زمان استفاده از آن بیشتر گردد.

تا اینجا فهمیدیم که جریان یک باتری اهمیت بسیار زیادی دارد و بستگی به کاربرد مورد نظر، جریان دهی یک باتری اهمیت پیدا می‌کند. درون باتری، عوامل بسیاری وجود دارد که محدود کننده‌ی جریان هستند ولی از مهمترین این عوامل میتوان به ضریب نفوذ یونی الکترود اشاره کرد. ضریب نفوذ(D)، یک پارامتر وابسته به جنس ماده است که نشان دهنده‌ی میزان نفوذ یک ذره(در این جا ذره‌ی ما یون است) درون ماده است. به عبارت دیگر، هر چه ضریب نفوذ یک ماده، بیشتر باشد، ذره بهتر درون آن نفوذ کرده و میتوان ادعا کرد که ذره‌ی مورد نظر به درون ماده، با سرعت زیادتری داخل می‌شود. در باتری، به دلیل حرکت یون‌ها درون الکترولیت و الکترودها، ضریب نفوذ برای هر یک قابل تعریف است و به صورت شهودی می‌توان پی برد که اگر ماده‌ی مورد بررسی، مایع باشد، ضریب نفوذ آن نسبت به یک ماده‌ی جامد بیشتر است زیرا یون‌ها راحت‌تر درون ماده‌ی مایع حرکت می‌کنند.

پس تا اینجا متوجه شدیم که جریان، رابطه‌ی تنگاتنگی با ضریب نفوذ مواد به کار رفته در باتری دارد جدول زیر، ضریب نفوذ چند ماده را به صورت تقریبی با یکدیگر مقایسه می‌کند که ذره‌ای که قرار است درون آن‌ها نفوذ کند، لیتیم است و این مواد در باتری لیتیوم یون استفاده می‌شود. در این جدول مشاهده می‌کنیم که ضریب نفوذ مایعات تا چندین برابر با مواد جامد فرق دارد که دلیل آن نیز راحت حرکت کردن یون‌ها درون مایع است. علاوه بر این نکته، این جدول نشان می‌دهد که بعضی مواد، مناسب برای الکترود باتری‌های با جریان بالا نیستند مثلا ماده‌ی LiFePO4 ظریب نفوذ بسیار پایینی را دارد ولی در عوض ولتاژ بسیار ثابتی را در اختیار ما قرار می‌دهد که در مقالات بعدی به این موضوع بیشتر می‌پردازیم. در جدول زیر مقایسه ضریب نفوذ مواد با یکدیگر نشان داده شده است.

گاهی اوقات میتوان با استفاده از روش‌هایی، برخی محدودیت‌ها را دور زد. مثلا در صورت استفاده از ابعاد بسیار کوچک مواد، یون‌ها دیگر نیاز ندارند که زمان زیادی را سپری کنند تا به عمق ماده نفوذ کنند زیرا ابعاد ماده کاهش یافته و در زمان کوتاه‌تری ماده از یون پر می‌شود. شکل 3 به صورت کاملا واضح این حقیقت را بیان کرده است و می‌بینیم که هر چه ماده ریز تر باشد، مسیری که یون باید آن را طی کند کمتر خواهد بود و در نتیجه زمان آن کاهش می‌یابد. در شکل زیر تاثیر اندازه‌ی ماده‌ی فعال، بر زمان رسیدن یون به درون آن نشان داده است.

یک سوال مهم در این رابطه پیش می‌آید و آن این است که زمان رسیدن یون، چه ربطی به جریان دارد. پاسخ این سوال مهم، ساده است. اگر یادمان باشد، فهمیده بودیم که اساس انتقال الکترون از سمتی به سمت دیگر، انجام واکنش‌های اکسایش و کاهش بود و در نتیجه تا زمانی که یون به محل واکنش نرسد، واکنشی اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه اصلا جریانی نخواهیم داشت پس حرکت یون درون باتری بسیار حائز اهمیت است. جریان به طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود. اول انتقال الکترون که این انتقال از ناحیه‌ی واکنش درون باتری به سمت خارج باتری رخ داده و سپس این الکترون باید وارد باتری شده و پس از آن دوباره به سمت ناحیه‌ی واکنش در سمت دیگر باتری برود. دوم انتقال یون به سمت ناحیه‌ی واکنش که در باتری‌های مختلف، مکانیزم آن ممکن است فرق کند اما به صورت کلی میتوان بیان کرد که این انتقال یون برای انجام واکنش ضروری است. سوم انجام واکنش است که این مرحله در دو سمت باتری اتفاق می‌افتد و به عبارت دیگر نرخ انجام واکنش‌های اکسایش و کاهش، ممکن است محدود کننده‌ی جریان کل باتری شود.

با ترکیب این سه جریان، جریان کل باتری به دست می‌آید و جریان کل، زمانی محدود می‌شود که هر کدام از این سه نوع جریان، توانایی دنبال کردن دو جریان دیگر را نداشته باشد زیرا جریان در کل سیستم یکسان است و مثلا اگر نرخ واکنش اکسایش با سرعت کمتری رخ دهد، جریان محدود می‌شود. شکل 4 مکانیزم انتقال بار را نشان می‌دهد و همان طور که مشخص است، در فرایند دشارژ، ابتدا واکنش اکسایش(جدا شدن الکترون از واکنشگرها) رخ می‌دهد و سپس الکترون حاصل از این واکنش، از طریق موادی که الکترون را از خود عبور می‌دهند(مانند کربن)، به سمت جمع کننده‌ی جریان(Current colector) هدایت می‌شود و به خارج از باتری حرکت می‌کند. در شکل زیر مکانیزم انتقال جریان در فرایند دشارژ یک باتری لیتیم یون نشان داده شده است. این مکانیزم از سه مرحله تشکیل می‌شود: اول انجام واکنش، دوم انتقال یون، سوم انتقال الکترون.

با انجام واکنش اکسایش، علاوه بر تشکیل الکترون، یون نیز تولید می‌شود که این یون، همانند الکترون، نیاز به انتقال به خارج از الکترود دارد که این حرکت یون نیز، خود ایجاد جریانی است که در درون باتری اتفاق می‌افتد. در برخی از باتری‌ها مانند باتری‌های لیتیم یون، یون ایجاد شده نیاز دارد به سمت کاتد حرکت کرده تا در آنجا الکترون را طی یک واکنش احیا (کاهش)، جذب کند و به این ترتیب، درون باتری یک جریان از یون‌ها برقرار است و اگر این جریان یون‌ها کند باشد، جریان کل باتری کم می‌شود(زیرا جریان در تمام باتری یکسان است).

مطابق شکل بالا، این یون‌ها مجبورند از درون ماده و یا از درون الکترولیت حرکت کنند تا به ناحیه‌ی واکنش برسند و به دلیل این که ناحیه‌ی واکنش به داخل الکترود کشانده شده است، یون‌ها باید مسیر طولانی و سختی را بگذرانند تا به سمت دیگر باتری برسند. اگر قرار باشد که یون‌ها از درون مواد فعال (که همان موادی‌اند که واکنش اکسایش یا کاهش برای آن‌ها اتفاق می‌افتد) حرکت کنند تا به طرف دیگر باتری برسند، به دلیل کم بودن ضریب نفوذ مواد فعال نسبت به الکترولیت مایع (جدول 2)، حرکت یون‌ها بسیار محدود می‌شود پس بهتر است که یون‌ها از طریق الکترولیت به خارج از الکترود هدایت شوند که لازمه‌ی آن، استفاده از مواد فعال ریزتر و همچنین تخلخل بیشتر درون الکترود است. درمورد ساختار الکترودها در مقالات آتی بیشتر صحبت می‌شود ولی تا اینجا فهمیدیم که برای بیشتر شدن جریان، شرط لازم آن است که علاوه بر حرکت راحت الکترون‌ها درون الکترود، یون‌ها نیز بتوانند راحت داخل ساختار آند یا کاتد(دو الکترود باتری) حرکت کنند.

بعد از آنکه یون از سمت الکترود منفی خارج شد، نیاز است که بتواند وارد الکترود مقابل شود که برای این کار باید از ساختار الکترود کاتد عبور کرده و به ناحیه‌ی واکنش برسد و همچنین الکترون نیز باید خود را به سمت این ناحیه برساند تا واکنش احیا صورت گیرد و ماده‌ی فعال آن قسمت احیا گردد که به آن در بالا اشاره شد و از تکرار آن اجتناب می شود.

پس سه عامل حرکت الکترون، حرکت یون و سرعت واکنش کاهش و اکسایش، عوامل بسیار مهم برای جریان یک باتری است که برای طراحی و ساخت یک باتری باید به این نکات توجه شود. حال که با کلیت جریان آشنا شدیم، خوب است که با تعدادی از تعاریف مرتبط با جریان آشنایی پیدا کنیم.

حداکثر جریان:

یک باتری نمی‌تواند که تا هر اندازه‌ای که لازم است، جریان به مدار تحویل دهد، و بسته به ساختار باتری، یک جریان بیشینه دارد که این بیشینه‌ی جریان در دو حالت پیوسته و لحظه‌ای، فرق می‌کند و بیشینه‌ی جریان لحظه‌ای از بیشینه‌ی جریان پیوسته، بیشتر است و میدانیم که اگر از این جریان‌ها در این دو حالت تجاوز کنیم، باتری آسیب می‌بیند و ساختار الکترود ها از بین می‌رود و حتی ممکن است باتری آتش بگیرد. پس هر باتری یک بیشینه‌ی جریان دارد که در دو حالت پیوسته و لحظه‌ای با یکدیگر فرق می‌کند و هنگام استفاده از آن باید به این موارد دقت شود.

سرعت شارژ:

باتری‌های قابل شارژ، با مصرف انرژی خود، نیاز دارند که دوباره شارژ شود و یک باتری را میتوان با سرعت های مختلفی شارژ نمود و با اعمال پتانسیل های بالا، این سرعت افزایش می‌یابد و کاهش ولتاژ، سرعت را کم می‌کند. اگر ولتاژ اعمالی به باتری از حدی بیشتر شود، یک سری واکنش که در ولتاژ پایین انجام نمی‌شوند، رخ داده و ممکن است که ساختار الکترود به کلی نابود شود پس هر باتری نیز یک سرعت شارژ مربوط به خود را دارد که هنگام شارژ کردن آن باید به این سرعت دقت شود.

ضریب تخلیه (Crate):

در ادبیات باتری‌ها، یک ضریب وجود دارد که این ضریب نشان‌دهنده‌ی حداکثر سرعت تخلیه‌ی باتری است که این ضریب دو عامل جریان و ظرفیت باتری را با هم بیان می‌کند به عبارت دیگر با بالا رفتن این ضریب، باتری در زمان کمتری تمام انرژی خود را تحویل می‌دهد. این ضریب به صورت a*C بیان می‌شود(مثلا 2Cیا 0.5C) که با معکوس کردن ضریب C، زمان خالی شدن به دست می‌آید به عنوان مثال 2C به معنای این است که باتری در نیم ساعت خالی می‌شود و بار خود را تخلیه می‌کند. و یا 0.25C نیز بیانگر این است که باتری در چهار ساعت تخلیه می‌شود. با ضرب این ضریب در ظرفیت باتری، حداکثر جریان باتری به دست می‌آید(ظرفیت در مقالات دیگر توضیح داده شده است). مثلا اگر ظریب تخلیه‌ی یک باتری 20C باشد، این باتری درسه دقیقه خالی می‌شود و اگر ظرفیت این باتری، 1800mAh باشد، بیشترین مقدار جریان آن برابر با 36A می‌باشد.
بیشینه جریان :                              20C * 1800mAh = 36000mA = 36A

خلاصه و نتیجه‌گیری:

در این مقاله و مقاله ی قبل دو ویژگی باتری مورد بررسی قرار گرفت و دیدیم که این دو ویژگی از کجا می‌آیند و به چه عواملی بستگی دارند. ویژگی اول، ولتاژ باتری بود که دیدیم به جنس مواد و ماهیت واکنش‌ها بستگی داشت و همچنین با به دست آوردن این ولتاژ از طریق جداول احیا، آشنا شدیم و بعد از آن که کلیت مفهوم ولتاژ را با یکدیگر آموختیم، به چند تعریف در این رابطه پرداختیم. در ادامه‌ی مقاله، با ویژگی دوم آشنا شدیم که این ویژگی، جریان باتری بود و دیدیم که ساز و کار جریان، به چه صورت است. بعد از آن مفاهیم اصلی جریان را مورد بررسی قرار دادیم و دانستیم که برای استفاده از یک باتری، چه نکاتی باید رعایت شود. مباحث بسیار بیشتری در این زمینه‌ها وجود دارد که انشاءالله در مقالات بعدی به آن اشاره می‌شود.

نوشته های مشابه

13 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    من تازه با سایتتون آشنا شدم و یه سوال داشتم. من یه باتری اتمی نو برای موتور خریدم. 12 ولت 4/5 آمپر. ولتاژ باتری به صورت مدار باز (بدون اتصال به مدار) 12 ولت هست. آمپر و خروجی 0 هست.
    روی برگه ی توضیحات باتری نوشته اگر زیر 12/5 بود 12 ساعت باید شارژ بشه.
    امکان داره بفرمایید با چه شدتی باید شارژ کنم تا باتری خراب نشه؟
    الان که آمپر و خروجی 0 هست، طبیعیه درسته؟ چون آمپر رو باید زمانی اندازه بگیریم که مدار بسته باشه و باتری در مدار قرار گرفته باشه. درسته؟
    به هنگام بسته بودن مدار، چه مقدار آمپر و ولتاژ نرمال هست؟

    1. سلام خدمت شما. نکته ای که باید اول ذکر کنم اینه که 4.5 آمپر، ظرفیت باتری شماست که به عبارت دقیق تر مقدار ظرفیت باتری شما 4.5 آمپر ساعت یا 4.5Ah است.
      برای شارژ باتری های سرب اسید (اتمی ) بهتره که جریان شارژ حداکثر 25 درصد ظرفیت باشه یعنی برای باتری شما مقدار جریان شارز باید کمتر از 1.125 آمپر باشه.
      وقتی که باتری در مدار نیست و یا مدار بسته نشده، طبیعیه که جریان باتری صفر باشه چون جریان در صورت بسته بودن مدار بر قرار خواهد بود پس جریان رو زمانی اندازه بگیرید که موتور شما روشن باشه(یا مدار بسته باشه)
      وقتی مدار بسته شد ولتاژ باتری تقریبا باید حول و حوش 12 باشه. البته به توصیه ی برگه ی توضیحات گوش کنید و اگر ولتاژ باتری شما پایین بود آنو اول شارژ کنید.
      در صورتی که جریان بر قرار شد، جریان بهتره کمتر از 4.5 آمپر باشه البته در برخی منابع اجازه داده شده که جریان باتری سرب اسید بین 2 تا 10 برابر ظرفیت بالا بره اما اگر جریان شما کمتر از 4.5 آمپر باشه باتری شما عمر بالاتری خواهد داشت. برای اطمینان از حداکثر جریان کشی از باتری، از فروشنده سوال کنید.
      اگر جریان کشیده شده بالا بود باتری خودتون رو عوض کنید و یک باتری با ظرفیت بالاتر خریداری کنید.

      1. بسیار ممنونم از توضیحات کامل و دقیق شما
        باتری اصلی موتور 3 آمپر بود. الان 4/5 خریدم. روی باتری نوشته شده:
        12V
        4/5Ah
        20HR
        همونطور که خدمتتون عرض کردم با مولتی متر تست کردم و ولتاژ 12 بود. حالا باید 12 ساعت با حداکثر 1.125 شارژ کنم.
        – به نظرتون حالا که ولتاژ باتری 12 هست و چون با حالت نرمال فقط 0.5 تا فاصله داره یعنی 12.5، همون 12 ساعت شارژ کنم یا کمتر؟ چند ساعت باشه بهتر هست؟
        – شارژ با جریان نیم آمپر بهتر هست یا 1 آمپر؟ زمان شارژ برام مهم نیست اما چون باتری نو هست میخوام دوام و عمر بیشتری داشته باشه
        – زمان شارژ به صورت پیوسته باشه یا مثلا هر 1 ساعت، 5 دقیقه شارژر رو خاموش کنم؟

        1. خواهش میکنم.
          باتر های سرب اسید نیاز هست تا مدت زمانی رو داخل شارژ بمونن تا باتری به حالت اولیه برگردد. به همین دلیل اجازه بدبد باتری 12 ساعت داخل شارژ باشه.
          هر چه جریان شارژ کمتر باشه، طول عمر باتری بالاتر خواهد بود به همین دلیل باتری رو اگر با جریان 0.5 آمپر شارژ کنید طول عمر باتری بیشتر میشه.
          زمان شارژ هم پیوسته باشه.
          یک نکته در مورد شارژ باتری های سرب اسید بگم اینه که شارژ این باتری ها در نزدیکی ولتاژ نهایی به صورت ولتاژ ثابت خواهد بود و شارژر جریان کمی رو به باتری اعمال میکند. فقط باید شارژر شما مناسب باشه.

          1. ببخشید من خودم دستگاه شارژ ندارم. به همین دلیل دو سوال داشتم. میخوام ببرم بیرون شارژ کنم. فرمودید باید شارژ پیوسته باشه. 12 ساعت هم زیاده چون باید خودم هم توی مغازه ی اون فروشنده باشم وقتی که داره باتری رو شارژ میکنه.
            به نظرتون هر 1 ساعت یا 3 ساعت قطعش کنم، از عمر باتری کم میشه؟ خراب نمیشه؟ یک راهنمایی کنین ممنون میشم.
            سوال دوم هم اینکه کمتر از 0.5 آمپر پیشنهاد میکنید؟ مثلا با 0.3 آمپر شارژ کنم. نمیخوام عمر باتری کم بشه.

          2. شارژ باتری های سرب اسید به طور اصولی از سه مرحله تشکیل میشه: مرحله ی اول جریان ثابت است ولی ولتاژ افزایش پیدا می کند که تقریبا 3 ساعت طول میکشه
            مرحله ی دوم، ولتاژ اشباع است که این مرحله بین 6 تا 7 ساعت طول میشکه. در این مرحله ولتاز ثابت است و جریان شروع به کم شدن میکنه
            مرحله ی سوم ولتاژ باید به ولتاژ پایین تری با نام ولتاژ فلوت برسه. این مرحله هم تقریبا 3 ساعت طول میکشه
            به نظر من رعایت این فرایند عمر باتری رو بیشتر میکنه و نمیتونم با اطمینان بگم که عدم رعایت این نکته چه قدر میتونه به باتری آسیب بزنه.
            تمام این مراحل برای اطمینان از جلوگیری از سولفاته شدن الکترود و تخریب اوناست.
            در ضمن هر چی جریان کمتر باشه مدت زمان شارژ هم بیشتر میشه ولی عمر باتری بالاتر میره.
            در کل این نکته رو باید بگم که در هر صورت عمر باتری یک بازه ای داره و شما نمیتونید این عمر رو خیلی خیلی افزایش بدید.
            پس به صورت خلاصه بگم که بهتره باتری رو در بازه های زمانی 1 یا 3 ساعته جدا نکنید چون فرایند احیا ناقص انجام میشه ولی اگر مجبور به این کار شدید باتری رو در ولتاژ اشباع نگه ندارید. باتری نباید بیشتر از 48 ساعت در این ولتاز باشه. مرحله ی آخر شارژ، ولتاژ اشباع رو به ولتاژ فلوت تغییر میده. باتری رو هم به صورت تخلیه ی کامل هم نگه ندارید و نگذارید به صورت کامل تخلیه بشه

  2. سلام یک سوال داشتم اگر فرضا 4 باتری با ظرفیت 1000 میلی امپر ساعت داشته باشیم و یک بار با جریان مصرفی 1 امپر داشته باشیم و باتری ها را سری کنیم برای رسیدن به ولتاژ خاص آیا هر باتری به اندازه 1 آمپر جریان تولید میکند یا هرکدام 250 میلی امپر تولید میکنند ؟
    یعنی آیا بعد از یک ساعت هر 4 باتری تخلیه می شوند یا تا 4 ساعت طول میکشه ؟

    1. سلام خدمت شما.
      در صورتی که باتری ها به صورت سری باشند، جریان همه با هم برابر است و از هرکدام هم جریان یک آمپر کشیده می شود.
      به طور کلی اگر باتری ها سری باشند، جریان ها با هم برابر اما ولتاژ ها با هم جمع می شوند.

  3. با سلام و عرض ادب
    من یک موتور الکتریکی 250 وات را با استفاده از یک باتری سیلد اسید به ظرفیت 9 آمپر ساعت و یک اینورتر 12 به 220 ولت با توان 1 کیلووات روشن نمودم. در اینحالت جریانی که از باتری کشیده میشد حدود 26 آمپر بود. شرایط کار موتور هم به اینصورت است که در هر ساعت 2 دقیقه کار میکند. ضمناً لازم است خدمتتان عرض کنم که بخاطر محدودیت فضا امکان استفاده از باتری بزرگتر وجود ندارد. 2سوال دارم لطفاً راهنمایی فرمایید. با تشکر و سپاس فراوان
    1) باتوجه به اینکه ظرفیت باتری کم است (9 آمپر ساعت)، آیا این جریان زیاد برای باتری مشکل ساز خواهد بود و باتری زود خراب خواهدشد؟
    2) حداکثر جریانی که از یک باتری بصورت پیوسته و نیز بصورت زمانهای کم (مانند 2 دقیقه ای که عرض کردم) میتوان کشید چقدراست؟

    1. سلام خدمت شما.
      در مورد سوال اول باید بگم که باتری های سرب اسید تنوع زیادی دارند و هر کدام جریان مخصوص به خود را خواهند داشت اما در کاربرد شما احتمالا باتری حداکثر بتواند با جریان حداکثر 18 آمپر در مدت 2 دقیقه کار کند. البته به جنس باتری سرب اسید بسیار وابسته است. به همین دلیل بهتر است از فروشنده حداکثر جریان رو جویا بشید.
      در مورد سوال دوم هم اشاره شد که به دلیل تنوع زیاد برای باتری های سرب اسید، حداکثر جریان مشخص نیست و باید از موقع خرید این پارامتر مشخص گردد.

  4. سلام ی چالش
    چرا طبق قانون اوهم v=ir باتری ک با جریان ثابت شارژ میشه ولتاژش افزایش |یدا میکنه در صورتی ک مقاومت داخلی باتری داره کم میشه تو شارز

    1. سلام خدمت شما. باتری یک سلول الکتروشیمیایی است که با دادن انرژی به آن، یون های آن از سمت الکترود مثبت به سمت الکترود منفی منتقل می شود. با این انتقال، میل الکترون خواهی (به عبارت ساده تر یعنی ولتاژ) در سمت الکترود مثبت بالا می رود که یعنی ولتاژ بالا تر می رود. باتری ها را نمی توان تنها با قانون اهم مدل سازی نمود چرا که واکنش های شیمیایی در آن ها غالب است و مقاومت درونی سهم کمتری در این امر دارد.
      پس با دادن جریان، ولتاژ باتری به دلیل افزایش میل الکترون خواهی کاتد (و افزایش میل الکترون دهی آند) بالاتر می رود.
      برای ساده تر شدن موضوع، اگر از باتری جریان نکشیم، باتری باز هم ولتاژ داره اما جریان نداره. در واقع مقاومت درونی باتری یک افت ثانویه بر روی ولتاژ اصلی باتری اعمال میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن